Provocarea verii „REDESCOPERIM BIBLIOTECA!”, runda a IV-a, în analiză și sinteză

18.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA MUNICIPALĂ B. P. HASDEU

Provocarea 1:  Descoperă istoria clădirii Bibliotecii Municipale B.P. Hasdeu din Chișinău

Provocarea 2: Descoperă sursa „Chișinăul în amintire” de Iurie Colesnic (Hotelul și Restaurantul Suisse, pp. 131–132.)  

Fiind în Zilelele Chișinăului, am revăzut cunoștințele noastre despre orașul drag, drept suport servindu-ne informațiile de pe de pe blogul Chișinău – orașul meu. Ne-am reamintit istoria despre clădirea Bibliotecii Municipale. Astfel, ne-am încercat puterile prin testul „Cât de bine ne cunoaștem Chișinăul”, am făcut o trecere în revistă a monumentelor: cel mai înalt – Serghei Lazo de 7,5, cel mai mic – Micul prinț, cea mai frumoasă sculptură cabalină din Europa – calul pe care stă Grigorii Cotovschi, cel mai vechi – monumentul Alexandru Pușkin. Am lecturat și prezentat cărțile din care am citit.

CONCLUZIE: Am făcut o inventariere a cunoștințelor noastre vizavi de orașul Chișinău (mai ales, că erau participanți și de la ediția 2021), ne-am reamintit simbolurile orașului Chișinău (drapel, stemă, imn), care sunt orașele înfrățite, curiozități despre monumente. Pe lângă toate, am citit, ne-am verificat cunoștințele prin teste.

19.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA MUNICIPALĂ B. P. HASDEU 

Provocarea 1: Descoperă oportunitățile programului Koha.

Provocarea 2:  Descoperă platforme de comunicare ale Filialei „Târgoviște”: blogul filialei, canalul de Youtube, pagina de Facebook.

Astăzi, am reușit să descoperim și să redescoperim unele lucruri. Am avut și momentul ortografic, unde am vorbit despre cele mai uzuale greșeli din vorbire (cuvântul „a finisa” identificat cu a „finaliza”; „se primește” în loc de îmi „reușește” sau „iese”; „se merită”, în loc de „merită”),  am văzut care este varianta corectă și cum încadrăm în propoziții lexemele abordate. Am făcut și o inițiere sumară în ce numim sinonime, antonime, paronime, omonime, permutare de accente.

Apoi, am sesizat care sunt oportunitățile Programului Koha. Pe ecranul proiectorului, am urmărit cum se face împrumutul la domiciliu, prelungirea sau returnarea cărții, consultanța în sală, depistarea cititorilor restanțieri, ce înseamnă confidențialitatea datelor și „istoricul” unui cititor, adică cărțile împrumutate.

Astăzi, am prezentat platformele de comunicare ale Filialei „Târgoviște”, și anume, blogul filialei https://filialatargoviste.wordpress.com; pagina de Facebook https://www.facebook.com/filiala.targoviste; canalul de Youtube https://www.youtube.com/channel/.

Participanții au sesizat bunăoară, ce pagini și subpagini conține blogul nostru, că, de aici, se pot informa despre istoria bibliotecii, programe și servicii, evenimente, apariții editoriale, îi pot cunoaște mai bine pe membrii echipei „Târgoviște”. Pe pagina de Facebook, sunt plasate sinteza zilei și sinteza rundelor din cadrul Programului estival „Provocarea verii”, date și evenimente remarcabile etc.  

Copii au zis că urmăresc împreună cu părinții activitatea din cadrul Programului Provocarea verii „Redescoperim biblioteca” pe canalul de Youtube, dar și pe pagina de Facebook. Au fost surprinși să descopere Povestea de seară la Filiala Târgoviște, în număr de 47 de povești, chiar au solicitat să vizioneze câteva din ele. Tot ei au dedus că este o muncă enormă în spatele camerei – decor, fundal melodic, adică regie de sunete, operator, asistent platou etc.

La final, am lecturat teatralizat cu ajutorul marionetelor secvențe de texte în proză și poezii.

CONCLUZIE: Astăzi, am reușit multe să le îmbinăm și combinăm. Cu titlul de argument, am sesizat, în momentul ortografic, care este diferența dintre omonime, paronime și permutarea de accente, am analizat câteva din cele mai uzuale greșeli și erori de exprimare. Participanților le-au fost prezentate platformele de socializare ale Filialei „Târgoviște” –  blog, canalul de Youtube, Facebook,  – ce comunicăm prin ele, utilitatea informațiilor plasate și distribuite. Apoi, a fost prezentată modalitatea de lucru în catalogul electronic. De aici au înțeles ce numim „istoricul cititorului”, cum se face împrumutul la domiciliu, consultanța în sală, de ce este important prezentarea cardului de cititor în rapiditate deservirii. Proba de lectura teatralizată ne-a demonstrat încă o dată cât de important este transmiterea mesajului ideatic al textului prin citire expresivă și joc de marionete.

20.07.2022. CULTURA INFORMAȚIEI  

Provocarea 1: Redescoperă Serviciul „Micii europeni” cu țările Olanda, Spania, Portugalia.      

Provocarea 2: Creează un drapel!

După momentul de ortografie, unde am revizuit cunoștințele din ședința anterioară să vedem dacă am reținut când spunem „a finaliza” și „a finisa”, când punem prepoziția „la” și când „în”, „numai ce” (cu sensul câte nu am făcut și nu cu sensul de „recent”, „adineaori”), am trecut în revistă și cele însușite despre catalogul electronic, deosebirile dintre o carte personală și cea de bibliotecă, etc.  

Azi, în cadrul serviciului „Micii europeni”, ne-am amintit ce țări am vizitat anterior, capitalele, tradițiile și obiceiurile, sporturile preferate, bucatele tradiționale și diverse curiozități. Am descoperit trei țări prin diverse curiozități despre ele. Bunăoară, SPANIA, cu capitala Madrid, este cel mai mare producător mondial de păpuși; are cele mai multe castele, – despre ceva fără viitor, fără esență, se zice a face castele în Spania; fetițele în rochii lungi, cu volane, și în pantofi cu toc dansează pe străzi, iar la prima lor comuniune poartă rochițe frumoase și scumpe identice celor de mireasă; copii nu sânt certați atunci când își murdăresc hainele; sediul companiei unde se fabrică acadeaua pe bețișor ciupa-chups, a fost desenat de marele pictor spaniol Salvador Dali. Pe lângă toate, au aflat ce se găsește în inima Barcelonei – Biserica Sagrada Familia, ce delicii culinare au spaniolii.

Au descoperit o țară care privește spre mare – PORTUGALIA, unde floarea preferată este garoafa roșie, la sărbătoarea Tabuleiros (a tăvilor), tinerele din Tomar poartă pe cap 30 de pâini pe care le oferă săracilor; portughezii au adus în Europa umbrela din India, unde ea se folosea pentru soare, și au adaptat-o, folosind material impermeabil.

Despre OLANDA, cu capitala Amsterdam, au aflat că este țara lalelelor, morilor de vânt și a cașcavalului; casele sunt construite de a lungul canalelor de apă; fetița Anne Frank (protagonista din „Jurnalul Annei Frank”) a locuit cândva aici;  merg mult cu bicicleta; au sărbătoarea Casei de Orange (când se împodobește totul în culoare portocalie).

După cele însușite, repetate, citite, am trecut la un atelier de creați, unde am confecționat drapelele statelor europene.

CONCLUZIE: Am revizuit cunoștințele din ședința anterioară, despre catalogul electronic, deosebirile dintre o carte personală și cea de bibliotecă, ortograme etc. În cadrul serviciului „Micii europeni”, ne-am amintit ce țări am vizitat anterior, capitalele acestora, tradițiile și obiceiurile, sporturile preferate, bucatele tradiționale și diverse curiozități. Am descoperit trei țări prin diverse curiozități despre ele: Spania, Portuglia, Olanda.

21.07.2022. DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR!

Provocarea 1: Descoperă personalități de radio.

Provocarea 2: Să facem cunoștință cu NATALIA MOGÂLDEA, reporter, Radio Moldova.  

Astăzi, am avut o invitată – NATALIA MOGÎLDEA, prezentatoare RADIO MOLDOVA. Și, de fiecare dată, când vine cineva la noi etalăm cunoștințele, demonstrăm câte am reușit să învățăm în acest timp. Am discutat despre top 25 cele mai frumoase biblioteci din lume; părțile componente ale unei cărți; ce înseamnă biblioterapie; curiozități din cadrul serviciului Micii europeni; ce simbolizează culorile dinpaleta cromatică a bibliotecii „Târgoviște”. Am avut momentul ortografic, unde am vorbit despre cele mai frecvente greșeli de exprimare și cât de importantă este promovarea normei literare în scriere și vorbire. Apoi, am lecturat teatralizat cu ajutorul marionetelor.

Prezentatoarea Natalia Mogâldea ne-a vorbit despre cum se face un reportaj, cu câte personalități s-a întâlnit și care este deosebirea dintre interviu, sondaj și reportaj. (Interviul – o persoană răspunde la întrebări preconcepute, o discuție între prezentator și invitat; sondaj – părerea mai multora, mai mulți intervievați răspund la aceeași întrebare; reportaj – un material despre cineva sau ceva.) Pe lângă toate, prezentatoarea de la Radio Moldova ne-a zis cât de important este să ai un scop în viață, să-ți dorești ceva, să nu renunți și să-ți placă ceea ce faci.  

Pe parcursul ședinței, n-au lipsit exercițiile de plasticitate a mâniilor, pauzele dinamice. La final, ne-am prins mai întâi într-un cerc pentru a evalua cunoștințele, apoi, în trenuțul nostru ritmic și melodic.

CONCLUZIE: Azi, am etalat cunoștințele înmagazinate pe parcursul ședințelor în fața invitatei Natalia Mogâldea, prezentatoare RADIO MOLDOVA, și anume, topul celor mai frumoase biblioteci din lume; părțile componente ale unei cărți; ce înseamnă biblioterapie; curiozități de la Micii europeni; ce simbolizează culorile dinpaleta cromatică a bibliotecii „Târgoviște”. Dumneaei ne-a povestit despre munca de jurnalist, prima experiență la radio, cum este să abordezi o personalitate, că a avut diferiți interlocutori, precum, scriitori, artiști, politicieni, etc. Ce înseamnă să-ți iubești profesia, este să învingi obstacole și dificultăți. Cât de importantă este exprimarea corectă nu doar la radio.

22.07.2022. BIBLIOTECA ȘI FILMUL

Provocarea 1: Transformăm biblioteca în cinematograf.  

Provocarea 2: Descoperă filmul românesc „Un bulgăre de humă”.

Astăzi, am transformat biblioteca în cinematograf. Am vizionat filmul Un bulgăre de humă.  [Sursă https://ro.wikipedia.org/:Un bulgăre de humă este un film românesc din 1990 regizat de Nicolae Mărgineanu după un scenariu de Mircea Radu Iacoban și Nicolae Mărgineanu. Rolurile principale au fost interpretate de actorii Dorel VișanAdrian PinteaMioara Ifrim și Maria Ploae. Este singurul film de lungmetraj care a adus în prim-plan prietenia dintre Ion Creangă și Mihai Eminescu.]

Am discutat despre acest film, cine sunt protagoniștii, care este firul narativ, cum era învățătorul și povestitorul Ion Creangă și cum era revizorul școlar și poetul Mihai Eminescu.

Apoi, am urmărit curiozități despre curcubeu, am făcut teste „Cunoaște Chișinăul”, „Ghici edificiul după un fragment din el” etc.

CONCLUZIE: Am privit filmul românesc Un bulgăre de humă, regizatde Nicolae Mărgineanu, cu renumiții actori Dorel VișanAdrian PinteaMioara Ifrim și Maria Ploae. În dialogul de după vizionarea peliculei, copiii și-au spus impresiile, au înțeles mai bine portretul fizic și moral al lui Mihai Eminescu, poetul sensibil, care admira natura și al lui Ion Creangă, glumețul, cu har de povestitor, pe care îl iubeau învățăceii; s-au minunat de bojdeuca din Țicău. Micii spectatori au sesizat că este un film despre prietenia dintre cei doi mari clasici Ion Creangă și Mihai Eminescu, cine l-a descoperit pe marele povestitor, frământările de scriitor, iar cadrul istoric, vestimentația personajelor, au readus epoca și suflul acelor timpuri.

Activitatea a fost încheiată cu rezolvare de teste despre Chișinău și evaluarea prin joc a acestei ședințe.

25.07.2022. REDESCOPERĂ BIBLIOTECA TA împreună cu alții

Provocarea 1: Elementul ludic și nota teatrală în spațiile și serviciile Bibliotecii „Târgoviște”.

Provocarea 2: Redescoperă Teatrul de păpuși bibliotecii  „Bibliopicii”.

Astăzi, ne-au vizitat participanții de la Programul estival Provocarea verii, din cadrul Filialei „Adam Mickiewicz”. Vizitatorii au admirat spațiile, apoi, au fost invitați la un spectacol în sala mare, unde au făcut cunoștință cu mascota bibliotecii, au ascultat poezii dramatizate și au vizionat trei povești teatralizate.

CONCLUZIE: I-am avut în vizită pe copiii de la Biblioteca „Adam Mickiewicz”. Pentru ei, spațiul Științe și Tehnologii a luat alura unei săli de teatru – casa unde se dădeau bilete, paravan, anunțul de dinaintea spectacolului cu vocea radiofonică. A fost o nouă experiență, ne-am întâlnit cu un nou grup de copii, am pregătit un spectacol deplin, alcătuit din lecturi teatralizate, și, desigur, prezentarea a celor trei povești teatralizate în limba rusă și română „Leneșul cel norocos” de Ada Zaporojanu, „Povestea omului leneș” de Grigore Botezatu și „Vulpea, iepurele și cocoșul” (poveste populară rusească).

26.07.2022. DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR! 

Provocarea 1: Redescoperă  opera scriitoarei CLAUDIA PARTOLE. 

Provocarea 2: Redescoperă volumele de poezie și proză.    

Azi, ne-am întâlnit cu scriitoarea Claudia Partole. Am redescoperit opera dumneaei prin lectură teatralizată, narațiunea autoarei despre cum au apărut volumele, cine sau ce a inspirat-o pe condeieră la scrierea lor. Cu titlurile volumelor ne-am familiarizat prin expoziție vie. Participanții au adresat diverse întrebări începând de la cele simple câte cărți a scris, de când a început să scrie, ce a făcut-o să scrie, până la cele mai complexe dacă cineva a îndrumat-o sau ajutat-o, care volum îi este mai drag, etc.

CONCLUZIE: A fost ziua când am lecturat în fața autoarei Claudia Partole cu ajutorul marionetelor, ne-am produs într-o expoziție vie cu volumele semnatarei, am purtat un dialog despre cărți, despre povestea din spatele lor etc. La final, ne-am prins în trenuțul cunoștințelor.

27.07.2022. SERVICIUL MICII EUROPENI – celebrarea succeselor

Provocarea 1: Redescoperă Marea Familie Europeană.

Provocarea 2: Concursul „Ce știm despre Europa?”

Astăzi, am făcut o inventarie a cunoștințelor prin întrebări și răspunsuri, dar și prin parcurgerea imaginilor de pe videoproiector. Am revizuit țări și capitale, obiceiuri, tradiții și curiozități.

Invitata noastră Eugenia Negru, profesor de istorie, Liceul „Prometeu”, ne-a încadrat într-un frumos concurs, care ne-a ajutat nu doar să verificăm cunoștințele noastre, dar și să le-a întărim.

La final, fiecare participant primind un drapel spunea o curiozitate despre țara dată, apoi, am mărșăluit falnic pe ritmurile imnului Europei „Odă bucuriei”.

CONCLUZIE: Ca în fiece vară, după o tradiție de 12 ani de zile, ultima ședință în cadrul serviciului „Micii europeni”, este una de celebrare a succeselor. Având o sesiune de totalizare și recapitulare, am văzut cât de multe am reușit să înmagazinăm în mintea noastră, câte lucruri interesante am adunat. Doamna Eugenia Negru, profesor de istorie, Liceul „Prometeu”, invitata de astăzi, ne-a ajutat să revizuim cunoștințele prin concursul „Ce știm despre Europa?”. Astfel, ne-am pomenit că avem un bagaj solid de informații trecute prin prisma copilului, dar interesante atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari.

28.07.2022. DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR! 

Provocarea 1: Redescoperă  opera scriitoarei LUCREȚIA BÂRLĂDEANU 

Provocarea 2:  Redescoperă cărți despre copilărie: „Dealul Drăguței sau Amintiri din altă copilărie” 

Scriitoarea Lucreția Bârlădeanu ne-a vorbit despre cum a ajuns să-și înveșnicească copilăria în volumul „Dealul Drăguței sau Amintiri din altă copilărie”, ce a făcut-o să scrie cartea „Misterul de Est”, cum a apărut „Motănașul din flori”, ce menire au culorile în viața unui artist, care este condiția de creație a unui condeier și despre dragostea și dorul împărțit între două urbe Paris și Chișinău. 

29.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA PRIN ÎNTREBĂRI ȘI RĂSPUNSURI  CELEBRAREA SUCCESELOR    

Astăzi, am analizat cele 4 runde, astfel, am trecut în revistă momentele reprezentative, memorabile și invitații care ne-au făcut vara mai frumoasă. Am văzut câte activități frumoase unde cunoașterea se îmbina cu noutatea, varietatea și utilitatea, am adunat în palmares.

După o scurtă retrospectivă, am teatralizat, am improvizat diferite dialoguri umoristice despre bibliotecă cu ajutorul marionetelor, am privit sketch Mister Bean la bibliotecă, ne-am încadrat cu toții în provocarea „Hai la vânătoarea de comori”.

 La final, am celebrat succesele prin cântec, dans și voie bună.

CONCLUZIE RUNDA a IV-a

Fiind în Zilelele Chișinăului, am făcut o inventariere a cunoștințelor noastre vizavi de orașul Chișinău (mai ales, că erau participanți și de la ediția 2021), ne-am reamintit simbolurile orașului Chișinău (drapel, stemă, imn), care sunt orașele înfrățite, curiozități despre monumente. Pe lângă toate, am citit, ne-am verificat cunoștințele prin teste.

Am reușit multe să le îmbinăm și combinăm, cu titlul de argument: deosebirile dintre o carte personală și cea de bibliotecă, care este diferența dintre omonime, paronime, permutarea de accente, cele mai uzuale greșeli și erori de exprimare; care sunt platformele de socializare ale Filialei „Târgoviște” –  blog, canalul de Youtube, Facebook,  – ce comunicăm prin ele, utilitatea informațiilor plasate și distribuite, modalitatea de lucru în catalogul electronic; ce numim „istoricul cititorului”, cum se face împrumutul la domiciliu, consultanța în sală, de ce este important prezentarea cardului de cititor în rapiditate deservirii.

Natalia Mogâldea, prezentatoare RADIO MOLDOVA, ne-a povestit despre munca de jurnalist, prima experiență la radio, ce înseamnă să-ți iubești profesia, cât de importantă este exprimarea corectă nu doar la radio.

Am transformat biblioteca în cinematograf. Am vizionat filmul Un bulgăre de humă.  [Sursă https://ro.wikipedia.org/:Un bulgăre de humă este un film românesc din 1990 regizat de Nicolae Mărgineanu după un scenariu de Mircea Radu Iacoban și Nicolae Mărgineanu. Rolurile principale au fost interpretate de actorii Dorel VișanAdrian PinteaMioara Ifrim și Maria Ploae. Este singurul film de lungmetraj care a adus în prim-plan prietenia dintre Ion Creangă și Mihai Eminescu.]

Am discutat despre acest film, cine sunt protagoniștii, care este firul narativ, cum era învățătorul și povestitorul Ion Creangă și cum era revizorul școlar și poetul Mihai Eminescu.

Apoi, am urmărit curiozități despre curcubeu, am făcut teste „Cunoaște Chișinăul”, „Ghici edificiul după un fragment din el” etc.

I-am avut în vizită pe copiii de la Biblioteca „Adam Mickiewicz”. Pentru ei, spațiul Științe și Tehnologii a luat alura unei săli de teatru – casa unde se dădeau bilete, paravan, anunțul de dinaintea spectacolului cu vocea radiofonică. A fost o nouă experiență, ne-am întâlnit cu un nou grup de copii, am pregătit un spectacol deplin, alcătuit din lecturi teatralizate, și, desigur, prezentarea a celor trei povești teatralizate în limba rusă și română „Leneșul cel norocos” de Ada Zaporojanu, „Povestea omului leneș” de Grigore Botezatu și „Vulpea, iepurele și cocoșul” (poveste populară rusească).

A fost ziua când am lecturat în fața autoarei Claudia Partole cu ajutorul marionetelor, ne-am produs într-o expoziție vie cu volumele semnatarei, am purtat un dialog despre cărți, despre povestea din spatele lor etc.

Am văzut că avem în palmares atâtea activități frumoase, unde cunoașterea se îmbină cu noutatea, varietatea și utilitatea.

INDICATORI STATISTICI: 36 activități cu 993 participanți

 Feedback TURUL IV

Mariana Sirbu: Super tare doamna bibliotecara! Felicitări!

Larisa Dodu Branzan: Bravo, Liliana !

Larisa Staver: SUPERBI! CELEBRI! MÂNDRI!

Stela Vrabie: Filiala Târgovişte un loc minunat pentru acumularea multor cunostinte si informatii foarte interesante si utile. Biblioteca unde toti copii revin cu nerabdare si o bucurie imensă, si toate astea doar datorită personalului cu suflet mare si cu o blindețe enormă. Multumiiim! 

Silvia Golovco: Multumim frumos a fost foarte atractiv şi cu multe curiozități ….jocul de roluri cu marionete  ….o să revenim neapãrat 

Valeria Procopenco: Mulțumim stimate Doamne pentru dedicare și pentru experiența frumoasă a copiilor noștri!!!!

Turcanu Victor: Bravo

Irina Iri: BIBLIOTECA cu cei mai Bravii Bibliotecari! Mereu cu idei ingenioase, primitori cu zâmbetul pe buze, dispoziție bună …cu drag pășesc pragu copii noștri ! VĂ Mulțumim!

Stela Vrabie: Cei mai buni 

Svetlana Gumeni: Mulțumim, dragi colegi, ați fost o gazdă minunată! Revenim la voi cu drag, în casa cu povești și multe păpuși 

Svetlana Gumeni: #redescoperimbiblioteca Târgoviște, mulțumim pentru „ospățul cu povesti”, mai venim 

Stratan David Victoria: Fabuloase!

Silvia Golovco: Mult respect pentru tot….

Elena Cebotari: Regizori, cameramani, actori talentați, plânge după voi vreun studiou de film.

Liliana JUC, șef Filială

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s