Provocarea verii „REDESCOPERIM BIBLIOTECA!”, runda a III-a, în analiză și sinteză

În acestă rundă, la fel ca și în anterioarele, am avut diverse provocări. Bunăoară, am văzut că  biblioteca – este promotoare a istoriei, am descoperit sau redescoperit (pentru unii) monumentul lui Ștefan cel Sfânt, din preajma bibliotecii „Târgoviște”, pe strada Ion Pelivan.

 Am redescoperit biblioteca prin pictură. La acest compartiment, mai bine zis, pentru această provocarea, i-am avut ca invitați pe Arcadie Ghețu, pictor, Octavian Curoșu, caricaturist, Andreea Jangă, tânără plasticiană.

Pictorul ARCADIE GHEȚU împreună de RODICA CHEȚU, învățătoare clasele primare, ne-a explicat ce înseamnă să elaborezi /să pictezi coperta unei cărți, cât de reprezentativă și relevantă poate/ trebuie să fie coperta unei cărți. Ne-a demonstrat ce sunt florile geometrizate, cum putem combina culorile între ele, dar și materialele cu care pictăm – creioane cerate, carioci și acuarelă.

Am redescoperit biblioteca prin benzi desenate. Ghidați de OCTAVIAN CUROȘU, caricaturist, am văzut cum niște cerculețe pot transmite emoții și prin ele putem să ne spunem povestea.

ANDREEA JANGĂ ne-a provocat să desenăm o mandala. Astfel, am înțeles nu doar ce reprezintă o „mandala”, dar am reușit să descoperim lumea noastră interioară.

Am redescoperit biblioteca prin muzică. Am descoperit un nume nou VLAD MIRCOS, compozitor și bun pedagog, împreună cu OXANA MARDARI, interpretă de muzică populară, conducător muzical, Școala de Arte „Valeriu Poleakov”. Piesele ne-au trezit frumoase amintiri, cu inflexiuni de nostalgie și tristețe, dar și de marea bucuria de a audia melodii inedite.

Sub egida provocării DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR i-am avut invitați pe scriitorii MARGARETA SPÂNU-CEMÂRTAN, VICTORIA FONARI și TITUS ȘTIRBU.

Descoperă o carte vie – Margareta Spânu-Cemârtana fost o altfel de lecție, unde ne-am întâlnit cu o fostă deportată pentru a ne familiariza cu opera, dar și pentru a reflecta asupra unor momente dramatice împreună cu semnatara. Am redescoperit volumul Jurnalul micului călător din Chișinău  șialte cărți semnate de Victoria Fonari. Un eveniment cu multe zâmbete a fost întâlnirea cu Titus Știrbu.

Am învățat să facem prezentarea personalizată a unei cărțielaborăm recomandări / recenzii de carte. Am redescoperit cei 7 piloni ai bibliotecii moderne, elementul ludic și nota teatrală în spațiile și serviciile Bibliotecii „Târgoviște” împreună cu alții, precum, cititorii de la Filiala „Transilvania”, Centrul Comunitar Eurica. Oaspeților le-am vorbit despre serviciile noastre, paleta cromatică, etalând în așa manieră și cunoștințele acumulate pe parcursul acestor runde.

04.07.2022. BIBLIOTECA – PROMOTOARE A ISTORIEI

Provocarea 1: Descoperă monumentul lui Ștefan cel Mare din apropierea bibliotecii (excursie)

Provocarea 2: Descoperă noi volume despre Ștefan cel Mare și Sfânt, domnitor al Moldovei

 Azi, am descoperit sau redescoperit (pentru unii) monumentul lui Ștefan cel Sfânt, ce se află în apropierea bibliotecii „Târgoviște”, pe strada Ion Pelivan. Până a merge în excursie, ne-am familiarizat cu volumele din bibliotecă, care cuprind date biografice ale domnitorului, poezii și proză scurtă dedicate marelui voievod; am vizionat două materiale, o secvență video și un power point cu informații compendiare despre viața și activitatea domnitorului, apoi, am trecut la lectura selectivă a textelor literar-artistice. Documentați, informații, cu lectura făcută, am mers spre monumentul lui Ștefan Cel Mare, unde, am văzut inscripția, un citat frumos de Mihail Sadoveanu, și am imortalizat momentul printr-o fotografie de grup.

Partea distractivă a activității de astăzi, a constat în deghizarea a trei participanți în personajul Ștefan cel Mare, desen pe asfalt a simbolurilor naționale, etc.

05.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA PRIN PICTURĂ

Provocarea 1:  Descoperă biblioteca prin culori.

Provocarea 2: Învățăm să pictăm împreună cu ARCADIE GHEȚU, pictor, și RODICA GHEȚU, învățătoare clasele primare.

Am început ședința cu lectură teatralizată, unde fiecare participant a primit câte un text și în cele 10 minute de pregătire trebuiau să iasă cu un produs elaborat, fie o poezie dramatizată cu ajutorul marionetelor sau o narare în baza unei secvențe de proză. După lectura teatralizată, etalarea lapidară a materiei din anterioarele ședințe, am făcut cunoștință cu ARCADIE GHEȚU, pictor, și RODICA GHEȚU, învățătoare clasele primare.

Pictorul Arcadie Ghețu ne-a vorbit ce înseamnă să faci coperta unei cărți, că ea este rezultatul unei colaborări dintre scriitor și pictor, o muncă în simbioză, de echipă. Ilustratorul trebuie să știe  despre ce este vorba în carte, să o citească, ca, ulterior, reprezentarea grafică să fie una relevantă conținutului. Invitatul, ne-a vorbit despre importanța grafică a unei cărți, adică aspectul fizic al unui volum este definitoriu.

Proba a fost următoarea: să desenăm coperta unei cărți ipotetice, de exemplu, cum am vrea să arate un volum de poezie, legende, povești sau să redesenăm, adică să schimbăm coperta unei cărți pe care am citit-o. Acest exercițiu de creativitate, în care am fost ghidați de pictorul Arcadie Ghețu și de Rodica Chețu, învățătoare clasele primare, pricepută și ea în ale picturii, ne-a demonstrat cum putem desena flori geometrizate, cum putem combina culorile între ele, dar și materialele cu care pictăm – creioane cerate, carioci și acuarelă.

La final, fiecare a vorbit despre coperta sa de carte, am vorbit despre am învățat nou, cum a fost această experiență nouă de creație și de întâlnire cu o persoană avizată în pictură.

CONCLUZIE: A fost ziua în care ne-am întâlnit cu un pictor, ne-am încercat puterile în ale creației, am învățat să mânuim mai bine creionul și pensula, să combinăm materiale de pictat, să retușăm unele detalii. Am avut libertatea invenției de forme, culori și aplicarea acestora.

06.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA PRIN PICTURĂ

Provocarea 1: Descoperă biblioteca prin caricaturi

Provocarea 2: Învățăm să facem benzi desenate împreună cu OCTAVIAN CUROȘU, caricaturist

Am avut un invitat special care ne-a învățat să creăm benzi desenate. Mai întâi, am aflat de la OCTAVIAN CUROȘU, pictor caricaturist, ce reprezintă benzile desenate, de unde au apărut, cum s-au extins în toată lumea. Am urmărit cum cele 9 cerculețe au prins viață, adică au devenit emoții. Metaforic vorbind, am văzut cum putem picta bucuria, tristețea, supărarea, etc.  și cum putem să ne putem spune povestea prin benzi desenate.

07.07.2022. REDESCOPERĂ BIBLIOTECA TA împreună cu alții

Provocarea 1:  Cei 7 piloni ai bibliotecii moderne

Provocarea 2: Elementul ludic și nota teatrală în spațiile și serviciile Bibliotecii „Târgoviște”

Azi, i-am avut în vizită pe participanții la Programul estival Provocarea verii de la Filiala „Transilvania” și cum se cuvine într-o vizită ghidată, am prezentat spațiile bibliotecii, serviciile pe care le are, scopul și menirea acestora, paleta cromatică a Filialei „Târgoviște”. Am recapitulat materialul studiat în ședințele anterioare, în felul acesta, am demonstrat ce cunoștințe și competențe am acumulat pe parcursul a două runde, dar am provocat și interesul față de topul celor mai frumoase biblioteci din lume, părțile componente ale cărții, arsenalul semantic al lexemului „carte”, ce înțelegem prin noțiunea de „biblioterapie”, etc. Am văzut care sunt atuurile unei biblioteci moderne sau, mai bine zis, cei 7 piloni reprezentativi, și am făcut tangențe cu bibliotecile noastre să vedem dacă ne înscriem la biblioteci moderne.

Pe lângă inventarierea cunoștințelor, ne-am antrenat, deopotrivă, copii de la Filiala „Târgoviște” și de la Filiala „Transilvania” în lectura teatralizată cu marionete, în tălmăcirea de aforisme și proverbe. Nelipsite au fost și exercițiile de plasticitate a mâniilor, exercițiile de dicție, master-classul „Cum intrăm în bibliotecă”, pauzele dinamice. Marele grup, drept răsplată pentru buna purtare, a primit poveștile „Lădița fermecată” (poveste populară) și „Templul Bunătății” de Aurelian Silvestru.

CONCLUZIE: Am fost nespus de bucuroși să-i avem ca oaspeți pe cititorii de la Filiala „Transilvania”, să le vorbim despre serviciile noastre, să tălmăcim culorile din paleta cromatică a Filialei „Târgoviște”, să ne împărtășim experiențele din această vară, să demonstrăm ce am reușit să înmagazinăm pe parcursul acestor runde, de la polisemanticul lexem „carte”, primele suporturi de scris, până la părțile componente ale unei cărți, topul celor mai frumoase biblioteci, curiozități de la serviciul „Micii europeni”, etc. Ne-a plăcut foarte mult să facem împreună cu copiii de la Filiala „Transilvania” înviorarea, exerciții de plasticitatea a mâniilor, exerciții de dicție, iar la final, să ne prindem într-un trenuț al prieteniei și cunoștințelor.

08.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA PRIN MUZICĂ

Provocarea 1:  Descoperă noi nume: Vlad MIRCOS, compozitor, Oxana Mardari, interpretă.

Provocarea 2: Învățăm noi cântece.

La final de săptămână, am redescoperit biblioteca prin farmecul muzicii. Introducerea am făcut-o prin vizionarea poveștii digitale „Muntele tronc-hodoronc” de Marin Sorescu. Ne-am amintit care este deosebirea dintr-o poveste teatralizată și o poveste digitală, am sesizat că o poveste digitală nu este altceva decât o narațiune, adică vocea de după cadru, însoțită de melodie, sunete ambientale. Am simțit cât de importantă este melodia într-o peliculă documentară, artistică, cât de mult intensifică trăirile. După această introducere, am trecut la prezentarea invitaților noștri: Vlad Mircos, compozitor, și Oxana Mardari, interpretă. Dumnealor ne-au incitat simțurile și trăirile prin melodii frumoase, ne-au indus în lumea miraculoasă a muzicii pe ritmurile pieselor instrumentale, unde trebuia să ghicim ce instrumente au răsunat, ce ne-am imaginat ascultându-le.

CONCLUZIE: Am descoperit un nume nou Vlad Mircos, compozitor și bun pedagog. Dumnealui ne-a vorbit cu multă sensibilitate despre cum se nasc piesele, că ele, rodul colaborării dintre poeți și compozitori, sunt expresia stărilor noastre sufletești. Oxana Mardari, interpretă de muzică populară, conducător muzical, Școala de Arte „Valeriu Poleakov”, ne-a interpretat mai multe melodii, împreună cu ea am cântat refrenul și ne-am mișcat pe ritmuri de dans.

Am făcut exerciții de creativitate, în care trebuia să spunem ce am vizualizat sau ce ne-am imaginat în urma audierii piesei muzicale, să recunoaștem ce instrumente muzicale au răsunat. Am primit în dar cartea „Visul stelelor” de la autorul ei, Vlad Mircos. A fost o zi deosebită, când am trăit bucuria copilăriei, dragostei de mamă, de meleagul natal, dar și drama despărțirii de părinții plecați în străinătate, tragedia războiului în Ucraina. Au fost trăiri frumoase, cu inflexiuni de nostalgie și tristețe, dar și de mare bucurie de a audia melodii inedite.

11.07.2022. RECOMANDĂ O CARTE!

Provocarea 1:  Prezentarea personalizată a unei cărți

Provocarea 2: Elaborarea unei recomandări / recenzii de carte

 Am făcut sinteza săptămânii precedente din runda a III-a ca să vedem cu cine ne-am întâlnit, cum s-au numit invitații, ce-am învățat nou în acest răstimp, care ne sunt impresiile de la ședințele anterioare etc. Am inventariat cunoștințele noastre pentru a tatona terenul pentru altele noi. Așadar, au fost revăzute următoarele: Curiozități despre cărți, Topul celor mai frumoase biblioteci, Model de prezentare a unei cărți.

Materialul nou livrat a fost Cartea personală versus cartea din bibliotecă. În felul acesta, am aflat care sunt semnele distinctive ale unui volum din bibliotecă: cotă, buzunăraș cu fișa de identitate a cărții, barcodă, ștampilă.

După activitatea de recapitulare, descoperire, am trecut la partea practică, și anume, prezentarea personalizată a unei cărți și lectură teatralizată. Toate acestea, fiind combinate cu pauze dinamice, jocuri lexicale, exerciții de plasticitate a mâniilor, s-au desfășurat în prezența și împreună cu copii de la Centrul Comunitar EURICA, care au venit în vizită.

CONCLUZIE: Cunoștințele vechi s-au împletit cu cele noi, am descoperit ce are distinctiv o carte de bibliotecă vizavi de o carte personală sau din librărie, cum poți face o prezentare de carte personalizată. Am văzut cât de plăcut este să demonstrezi noianul de cunoștințe acumulate semenilor de la Centrul Comunitar „Eurica”. Ei, la rândul lor, au zis cât de mult le-a plăcut lectura teatralizată cu marionete a participanților de la Programul estival Provocarea verii, cât de diferită și frumoasă este biblioteca „Târgoviște”.

12.07.2022. DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR!

Provocarea 1:  DESCOPERĂ O CARTE VIE – MARGARETA SPÂNU-CEMÂRTAN.

Provocarea 2:  Descoperă cărți despre deportări

Descoperă o carte vie – Margareta Spânu-Cemârtan a fost o altfel de lecție, unde ne-am întâlnit cu o fostă deportată, care ne-a povestit lucruri ce ne-au mișcat profund atât pe cei mai mari, cât și pe cei mai mici. Drept introducere în această lecție publică a fost vizionarea secvenței  promo a filmului artistic „Siberia din oase”, regizor Leontina Vatamanu. Copii trebuiau să spună despre ce eveniment, cadru istoric ne vorbește această peliculă, cei mai mici au zis că sunt cadre din război, cei mai mari au spus că sunt scene tragice din deportări. Apoi, am ascultat povestirile invitatei cu respirația întretăiată cum a scăpat nevătămată de haita de lupi, care i-a fost viața în orfelinat, câte de multe au pătimit împreună cu fratele Emil, tata Nicolae, bunica, fiind exilați, etc. Scriitoarea Margareta Spânu-Cemârtan a explicat pe înțelesul copiilor ce înseamnă deportare, trenul morții, călăii roșii, a răspuns la întrebările participanților.

Între răspunsuri la întrebări, am lecturat fragmente din volumele autoarei („Lupii”, „Siberia de acasă”, Fiarele, „Caisul fermecat”, „Chici, cine sunt?”)  pentru a ne familiariza cu opera, dar și pentru a reflecta asupra unor momente dramatice împreună cu semnatara.

CONCLUZIE: N-am încălcat tradiția și în această vară  am răsfoit o carte vie Margareta Spânu-Cemârtan. Scriitoarea ne-a uimit prin narări, a explicat prin povestirile sale dramatice ce înseamnă deportare, Siberia de gheață, de ce și-a întitulat cartea „Lupii”. Participanții au empatizat mult, zicând că a fost ca o lecție de istorie interesantă, dar tristă și emoționantă, iar cineva a zis că am simțit durerea pe care ați trăit-o dvs. acolo în Siberia.

La final, cum se cuvine unei echipe care ține la memoria neamului și la valori naționale ne-am prins într-o horă pe melodia „Acasă-i România”.

13.07.2022. DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR!

Provocarea 1:  Redescoperă „Jurnalul micului călător din Chișinău” de VICTORIA FONARI

Provocarea 2:  Descoperă cărți semnate de Victoria Fonari.

Azi, ne-am întâlnit cu autoarea mult îndrăgitului volum „Jurnalul micului călător din Chișinău” și a celui mai mic volum, în format miniatural, „Umbra fulgului” – Victoria Fonari. Scriitoarea s-a întreținut într-un dialog cu cititorii vizavi de cartea „Jurnalul micului călător din Chișinău”, ce personaje sunt, unde le-au regăsit, cât de mult este reflectată activitatea bibliotecii în povestire.

Cei mai mari au descoperit poeziile prin lectură expresivă, pe fundal de muzică, joc de rol. Cei mai mici au descoperit cartea „Abecică” prin lectură teatralizată.

14.07.2022. REDESCOPERIM BIBLIOTECA PRIN PICTURĂ

Provocarea 1: Descoperă biblioteca în imagini.

Provocarea 2: Desenăm „mandala” împreună cu tânăra plasticiană ANDREEA JANGĂ.

Azi, ne-am întâlnit cu o super fidelă cititoare Andreea Jangă, voluntara în toate acțiunile bibliotecii, finalista în cea dintâi ediție a Concursului „Bătălia Cărților”, formatoare în cadrul serviciului „Micii europeni”, cea care ne prezintă numeroase masterclasurii de a lungul verilor și nu doar, ilustratoarea cărții „Jurnalul micului călător din Chișinău” de Victoria Fonari.

Andreea ne-a provocat să desenăm o mandala. Mai întâi, provocându-ne să vedem ce înseamnă acest cuvânt, ce simbolizează și care îi este originea. Deși, zilnic întâlnim „mandalele” ca printuri pe tricouri, pălării, câni și alte obiecte, nu ne întrebăm care este simbolistica sau geneza acestora. Oglindirea unor bucăți de material colorat în cele 3 oglinzi din interiorul caleidoscopului formează mandale.

Astfel, am aflat că „mandala” este un simbol ce reprezintă universul, originar din mai multe țări în care predomină budismul (India, China, Japonia, Indonesia). În sanscrită „manda” înseamnă cerc, dar și sferă, iar „la” are sensul de conținător. Principalul simbol al „mandalei” îl reprezintă echilibrul interior, acea stare de armonie și de împăcare cu sine spre care tindem fiecare. Desenând „mandala” descoperim lumea noastră interioară, altfel spus, ne descoperim sau redescoperim pe noi.

După acest atelier de creație Desenăm „mandala” împreună cu tânăra plasticiană ANDREEA JANGĂ, am lecturat din cărțile lui Titus Știrbu, pregătindu-ne de întâlnirea cu dumnealui, am făcut concluziile vizavi de noua noastră experiență acea de a desena „mandale”.  

DESCOPERĂ CĂRȚILE BIBLIOTECII ȘI OAMENII CĂRȚILOR!

Provocarea 1: Redescoperă opera scriitorului TITUS ȘTIRBU.

Provocarea 2: Descoperim o specie a poeziei lirice – epigrama. 

Pentru a ne familiariza cu opera scriitorului Titus Știrbu, am făcut mai întâi lecturi premeditate pentru a ne prezenta frumos în ziua evenimentului. Unii dintre participanți chiar au reușit să însușească poeziile pe de rost. Precum suntem un grup mixt, am lecturat diferențiat, adolescentele au lecturat din volumele lui Titus Știrbu „101 poeme”, „Motanul poliglot”, „…eram un bob și eu”, cei mai măricei au citit din volumele „Ce înseamnă-a fi om bun?…”, „Vasilică-fasolică, Născocilă și cureaua”, picii – din cărțile „Pomul cu litere” și „Pomul cu cifre”. După prezentarea volumelor prin lectură și expoziție vie, am trecut la tehnici activ-participative, unde fiecare grup a avut misiunea de a scrie o poezie satirică sau o epigramă și de a o reprezenta grafic prin caricatură, desen.

Apoi, am trecut la un dialog cu invitatul. Titus Știrbu a captat atenția publicului spectator prin declamarea poeziilor scurte, umoristice, jucăușe, cu poante și prin parodii unde erau vizate vicii sau colegi de breaslă.

Participanți au înțeles din practică, nu doar din definițiile din dex ce înseamnă epigramă, parodie (gen al poezii lirice satirice), ce numim satiră, poantă. Au primit autografe și au zâmbit mult. A fost o întâlnire cu multă bucurie și umor.

Indicatori statistici: 43 activități cu 1241 participanți

Natalia Cauliuc: Ingenios… Bravo…

Tatiana Clefos: Bravo doamna Liliana Juc,succese mari în continuare.

Ada Zaporojanu: Sunteți foarte frumoși ! Felicitări și multe bucurii !

Arcadie Ghetu: O biblioteca plină cu copii talentați !

Larisa Babii: Succese mari si frumoase in ce faceti,caci e frumos si o faceti din toata inima cu harul dat deD-zeu.La mai mult. si doamne ajuta.

Natalia Cauliuc: Bravo, copiii au obținut noi cunoștințe despre coperta unei cărți și nu numai…

Tatiana Botnaru: Multumim mult pentru asa activitati interesante!

Mila Şeremet: Mulțumim mult colegilor de la Filiala „Târgoviște” de ospitalitate, informatie utilă și captivantă, de o zi de provocare altfel!

Aliona Nosatîi: Un eveniment de zile mari! Talentata Oxana Mardari aduce cântec, dans și voie bună! Cu admirație față de colegii de la biblioteca Târgoviște! Cu admirație față de interpreta de muzică populară și ușoară Oxana Mardari! 

Aliona Nosatîi: Unde e Zâna Cărților, Liliana, totul prinde viață, totul e magie, totul e plin de culoare și învățătură! Felicitări! 

Ada Zaporojanu: Felicitări ! Mereu la înălțime !

Ana Caraus: Super!!!! Mulțumim frumos!!!

Marcu Valentina: Aplauze pentru tot ce faceți doamna Liliana !

Tatiana Botnaru: Multa sanatate doamnei Margareta!

Ada Zaporojanu: Felicitări ! O întâlnire deosebită ! Multă sănătate la toți participanții !

Silvia Golovco: Copii ingenioşi

Oxana Mardari: Minunat!

Valeria Procopenco: Bravo copilași!!!!

Ciobanu Valerian: Bravo Filiala Târgoviște de pe srt. Ion Creangă din Chișinău!

Ciobanu Valerian: Bravo Filiala Târgoviște: Programul estival Provocarea Verii 2022 formidabil.

Liliana Juc, șef Filială

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s