Programul estival PROVOCAREA VERII, ediția 2021, „CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ CHIȘINĂUL!” în analiză și sinteză

  Am pășit prin istorie, admirând și descoperind lucuri interesante despre din Chișinău. În cele 8 săptămâni, din cele 4 runde, am acumulat informații diverse: am explorat simbolurile municipiului Chișinău (stema și imnul); amplasarea geografică (situația geografică a Chișinăului, amplasarea pe harta Europei, țările vecine, distanța dintre capitale), orașele înfrățite, obiectivele turistice, fapte, date, personalități, etc.

 În prima rundă, una dine cele mai deosebite activități a fost cea pe ritmuri de melodii-șlagăre semnate de Eugen Doga, Constantin Rusnac, Iurie Sadovnic. O ședință în care am îmbinat armonios cunoașterea, lectura, jocul și ritmul. Meritele în buna desfășurare a acestei activității aparținând voluntarelor ADRIANA MINCIUNA și ALEXANDRA MINCIUNA.

 În cadrul activității VACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ!, desfășurată în parteneriat cu Sectorul de poliție nr. 3 din cadrul IP Buiucani, situat pe str. Ion Creangă 82/1, mun. Chișinău, formatoare OLGA PORAICO, ofițer superior, am aflat care sunt riscurile și consecințele unei acțiuni nechibzuite, cât de importantă este vigilența, promptitudinea în toate cazurile, întru-un cuvânt, am înțeles ce înseamnă o vacanță în siguranță.

 Am descoperit CHIȘINĂUL PRIN EMOȚIA CULORILOR, am aflat care sunt galeriile de pictură din Chișinău, ce conțin, ce reprezintă Muzeul Național de Arte Plastice din Chișinău. Am pictat în tehnica desenului abstract, cu mâna nondominată, ghidați fiind de ANDREEA JANGĂ, tânără plasticiană.

 Am aflat multe și interesante lucruri despre „Grădina Botanică și frumusețile ei”, împreună cu cercetătoarea DANIELA CIOBANU, de la Laboratorul „Plante de teren protejat”, GRADINA BOTANICĂ NAȚIONALĂ (INSTITUT) „ALEXANDRU CIUBOTARU”. Ne-am îmbogățit vocabularul cu noi termeni, ne-am minunat de unele proprietăți ale plantelor, am exclamat la vederea lor, le-am memorizat denumirile. A fost o oră publică asemeni unei călătorii virtuale, foarte informativă și utilă.

  Mai multe am aflat despre scriitoarea VICTORIA FONARI, pentru care mottoul „Orașul vieții mele” este unul relevant și de suflet. Ne-am întreținut în discuții înălțătoare despre poezie, motive de inspirație, sentimente.

RUNDA II (21 IUNIE -2 IULIE)

 Am descoperit o nouă personalitate chișinăuiană – ALINA CHIRIAC-IVAȘCU, prezentatoare Radiomatinal de Weekend, RADIO MOLDOVA. Astfel, am înțeles cum se lucrează la radio, cum se toarnă/ creează o emisiune, care este viața dincolo de microfon, în ce constă munca unui jurnalist /prezentator, am însușit cuvinte noi („a fonoteca”, „dictofon”), am sesizat care este diferența dintr-o emisiune în direct de una indirectă, am făcut exerciții de dicție, primind sugestii de la invitata noastră pentru a avea o articulare mai bună, am lecturat teatralizat, cu pantomimă. Am exersat, folosind tehnica „interviul” cu un reportofon adevărat, ne-am întreținut în discuții interesante vizavi de radio, invitați și munca de acolo. A fost o activitate cu vorbă frumoasă, cu pronunție desăvârșită și emoții pozitive.

 Am aflat multe lucruri inedite, unice prin intermediul unei persoane deosebite CRISTINA GHERASIM, doctor în istorie, cercetător științific superior, Institutul de Istorie. De exemplu, am aflat despre etimologia cuvântului Chișinău, despre țarul Alexandru I venit la Chișinău și schimbările pe care le-a produs vizita acestuia, despre modul de plantare a Grădinii publice, povestea Clopotniței, Arcului de Triumf (Porțile Sfinte), axa compozițională, monumentele care s-au perindat în locul monumentului lui Ștefan cel Mare, etc.

 Am săvârșit o întâlnire recuperată cu autoarea cărții „Moldița Cărăița și Zimbrișor-cornișor de pe Muntele Dor” VIORICA COVALSCHI și cititorii, în care am vorbit despre personajele cărții, drumul și frământările înainte de apariția volumului, impresiile în urma lecturii, am lucrat în grup, astfel, în formatul posterelor, toți au avut posibilitatea să-și manifeste curiozitatea față de cum a apărut cartea, cine a fost îndrumătorul scriitoarei, de unde vine inspirația, dar și să-și expună părerile vizavi de carte, să-și manifeste admirația și să adreseze un mesaj de mulțumire. 

 Pe lângă cele enumerate, am scrisun eseu: Orașul vieții mele, am descoperit lucruri interesante despre multe din monumentele din Chișinău, l-am comemorat pe voievodul Ștefan cel Mare și Sfânt la monumentul istoric de pe strada Ion Pelivan, am descoperit cluburi de sport din orașul Chișinău. Ne-am încins în competiții sportive, distracții captivante cu nisipul kinetic și jocurile de masă, am pătruns în lumea dansului chișinăuian.

RUNDA III (5 IULIE -16 IULIE)

 Cunoștințele dobândite pe parcursul a mai multor ședințe le-am fixat în „Jurnalul exploratorului”. Astfel, am tatonat terenul pentru noi informații. Așadar, am descoperit că în capitală sunt peste 373 de mii de arbori, că este unul dintre cele mai verzi orașe din Europa, pe străzile Chișinăului circulă 321 de troleibuze, în salubrizarea orașului sunt implicați cc 400 de angajați. În orașul Chișinău se găsesc 86 licee, 27 gimnazii, 161 grădinițe, 9 spitale. Am reținut că este înfrățit cu 30 de orașe, multe străzi din orașul Chișinău poartă nume de orașe europene și respectiv în multe dintre orașele europene găsim străzi cu numele de Chișinău.
Am aflat că Centru este cel mai vechi sector, Ciocana cel mai nou, Botanica – cel mai mare ca suprafață, cu cel mai mare nr. de locuitori, Râșcani – cel mai verde, Buiucani – cu cel mai mare număr de edificii administrative. La fel, ne-am amintit că cel mai înalt monument este Serghei Lazo cu 7,5 m, iar cel mai mic monument – Micul Prinț, de doar 11 cm.
 Activitatea cu denumirea MARGARETA SPÂNU-CEMÂRTAN – CARTE VIE a fost o lecție publică despre deportări și destine triste. Dar mai degrabă a fost o altă formă de activitate, unde am avut în față nu doar o scriitoare, o fostă deportată în Gulag, dar o carte vie, ce inserează între coperțile inimii și memoriei unul din cele mai tragice capitole ale istoriei noastre – deportările. Inițierea în activitate, a fost prezidată de promo/ prezentarea filmului „Siberia din oase”, regizor Leontina Vatamanu. Ca o peliculă documentară au derulat istorisirile protagonistei despre drumul în Siberia, viața în Siberia, lupta cu frigul, foamea, viața în orfelinate, istorii ce par rupte din filme de groază, dar care sunt purul adevăr, fără un gram de ficțiune. Am lecturat teatralizat secvențe din volumele semnatarei „Lupii, „Amintiri din Siberia”, etc.). Am dialogat cu protagonista.

 La fel de deosebită, cu anumit specific, a fost lecția publică DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE COPIILOR, invitată DIANA MAZNIUC, consultant superior in cadrul Direcției prevenirea torturii, Oficiul Avocatului Poporului. În cadrul acestei ore, am aflat mai multe, mai exacte lucruri despre „Drepturi și obligații”, despre instituția care apără drepturile copiilor, și anume, Direcția Prevenirea torturii din cadrul Avocatul Poporului. Am discutat, am analizat diferite cazuri propuse de invitata Diana Mazniuc și sub îndrumarea ei, am sesizat încălcări de drepturi și ignorare de obligații. Întru consolidarea materiei, cele discutate, examinate, au fost expuse în postere. Prezentarea posterelor ne-a demonstrat că participanții își cunosc nu doar drepturile la sănătate, educație, familie, nume, dar și dreptul la inocență, imagine publică. La fel și obligațiile au fost expuse foarte interesant și exact: să fie grijulii cu părinții, să ocrotească mediul înconjurător, să-și iubească țara, să respecte simbolurile, însemnele, valorile naționale. „Drepturile” au generat „obligațiile” – au concluzionat copii.

 Am descoperit un nou nume, un militant ecologist, pedagog şi publicist, unul dintre luptătorii înflăcărați pentru unitatea românilor şi pentru redeşteptarea sentimentului naţional – SCRIITORUL ȘI ECOLOGISTUL MIHAIL GARAZ. Am lecturat din poeziile dumisale, am mers la casa unde a locuit, am depus flori, am lecturat și în curtea acelui bloc, apoi, am pășit spre Troița care a fost înălțată de către vecini în memoria scriitorului ecologist.

O ședință memorabilă a fost ÎNTÂLNIREA CU SCRIITORUL DUMITRU CRUDU.
 Am purtat un dialog în baza cărții „O bătrână de unsprezece ani” întrebându-l pe autor de ce a optat pentru personajul „Maimuțica”, dacă mai are cărți pentru copii, de la ce vârstă vor putea lectura cărțile pentru maturi, iar dumnealui, la rândul său, i-a întrebat despre animalele de companie pe care le au. Scriitorul a vorbit despre procedeul stilistic „metamorfoză” cu trimiteri la literatura universală.
În ziua cu genericul NICOLAE DABIJA – SCRIITORUL CARE A IUBIT CHIȘINĂUL, am cinstit memoria Marelui poet Nicolae Dabija prin lectură, recitare de poezii, evocare a unor povestiri din volumul „Așchii de cer” și melodia „Cât trăim pe acest pământ”. Am declamat poezia „Măria sa, învățătorul”, o poezie care a fost publicată în revista „Scânteia leninistă” (în anul 1989), azi, cu denumirea „Noi”, am narat istorii din copilăria scriitorului, descoperite din cartea „Așchii de cer”. De asemenea, am lucrat în grupuri pentru a reda grafic un citat preluat din volumul sus-menționat. A fost o activitate deosebită, cu pietate pentru opera dabijiană.

CHIȘINĂUL ORTOGRAFIC. Am văzut Chișinăul ca text datorită scriitoarei MARIA PILCHIN, care a desfășurat un atelier de scriere creativă la Filiala noastră. Astfel, prin puterea imaginației, am vizualizat orașul în forma textului, unde cuvintele sunt clădiri, enunțurile (propozițiile) simple – stradele, frazele compuse din una, două propoziții – străzi cu intersecții, frazele compuse din mai multe propoziții – bulevarde, iar tot ce se găsește pe străzi, monumente, parcuri, reprezintă semnele de punctuație. Participanții la acest atelier au scris și au redactat un eseu despre Chișinău. 4 dintre ei au primit și premii-cărți pentru textele lor reușite din partea scriitoarei.

Am creat mini postere Chișinău – oraș plin de istorie. Am dat lecturii eseurile din cadrul ședinței de ieri „Chișinăul ortografic”, le-am analizat, am evidențiat figurile de stil și am sesizat unele greșeli gramaticale și de stil.

Am parcurs cele mai interesante lucruri din cadrul serviciului „Micii europeni”, am făcut o trecere în revistă a orașelor înfrățite cu orașul Chișinău ca mai apoi să confecționăm drapelele acestora. Am înțeles care este specificul DANSULUI CHIȘINĂUIAN ȘI ce reprezintă CHIȘINĂUL SPORTIV.

În ziua de naștere a scriitorului Ianoș Țurcanu, am citit și teatralizat din Poezia dumnealui.

În cadrul lecției publice SĂNĂTATEA AZI – O PRIORITATE, am aflat mai multe lucruri noi despre igiena corporală, alimentația echilibrată, deprinderi sănătoase, orele de somn, regimul zilei, siguranța pe internet, sănătatea psiho-emoțională, am asistat la un master-class „Spălarea corectă a mâinilor”.  De asemenea, am descoperit un nou centru Youth Klinic Moldova, care oferă gratuit, confidențial, profesionist, servicii de sănătate pentru adolescenți și tineri. Toate le-am datorat invitatelor noastre DORINA LEȘCO, medic rezident Obstetrica și Ginecologie și TAMARA ROȘCA, medic rezident Obstetrica și Ginecologie, Institutul Mamei și Copilului.

Ne-am întâlnit cu scriitoarea Moni Stănilă. Am aflat despre copilul zburdalnic, despre colibele de brad rămase undeva la margine de munți, despre copilăria petrecută în liberă mișcare prin natură, prin pădurea din Tomești, județul Timiș, parte a memoriei condeierei imortalizată în romanul „Războiul solonarilor”.
Autoarea ne-a mărturisit că orașul verde și frumos, pe nume Chișinău, îi este foarte drag. A fost un dialog cordial, cu întrebări interesante, inspirate, cu mesaje frumos formulate, cu multă stare de spirit.

Tânărul plastician Alex Jangă, cititorul cel mai fidel, voluntarul bibliotecii „Târgoviște”, le-a demonstrat copiilor o tehnică de lucru inedită – pointilismului, care presupune realizarea unei picturi prin mici pete (puncte) de diferite culori si tonuri. Astfel, participanții au reprezentat prin puncte de diferite culori Chișinăul, așa cum și-l doresc verde, frumos, colorat, îndreptățiind genericul atelierului de creație CHIȘINĂUL VĂZUT DE NOI.

Lecție publică CĂLĂTORII STRĂINI DESPRE CHIȘINĂU. Invitat: VIOREL BOLDUMA, profesor de istorie și educația civică, IP Centrul de Excelență în Construcții din Chișinău, lector universitar, Facultatea de Filologie și Istorie, UPS ,,I. Creangă” din Chișinău. Datorită lectorului universitar Viorel Bolduma, am aflat ce au zis călătorii străini despre orașul nostru sau mai degrabă ce impresie a produs această urbă asupra lor. Cine sunt călătorii străini, care sunt impresiile obiective sau subiective vizavi de un loc vizitat. Aceste mărturii ne dau informații despre componența etnică și confesională a orașului, arhitectura sa, modul de viață, etc. Printre primele relatări ale călătorilor străini despre Chișinău sunt cele scrise de misionarii catolici, care trec în revistă numărul populației catolice din Moldova. Domnul profesor i-a îndemnat pe copii să țină un jurnal de călătorii ca să-și noteze impresiile din diverse vizite, ele uneori pot deveni surse unice de referință.

 Am evocat unele momente istorice prin narări însoțite de imagini de album, am aflat lucruri curioase despre fostul monument din fața clădirii Parlamentului Karl Marx și Friedrich Engels, au aflat micul secret, al bustului Mihai Eminescu, care este cel mai mic monument (figurina din bronz a Micului Prinț 11 cm din parcul Valea Morilor), cel mai înalt monument (Serghei Lazo 7, 5 m), monumentul „călător” (statuia lui Ștefan Cel Mare”), etc. Am adunat informații multe despre Monumentele, Muzeele si Simbolurile municipiului Chișinău. Am inventariat cunoștințele noastre despre Chișinău în date, fapte, personalități, prin teste, le-am consolidat prin narări interesante între mit și adevăr, precum monumentul cu vestita sculptură cabalină, una din cele mai frumoase din Europa, este un cal regal, adică Grigori Cotovschi stă calul unui rege (Ferdinand II sau Carol I). Am ascultat, analizat, extras învățăminte din parabole, am efectuat chiar și un sondaj social pentru a vedea cum procedăm într-o situație sau alta. Am avut acțiuni diverse, cu informare, recapitulare, dar și cu dezvoltarea creativității și aplicarea celor însușite. Cu floricele de pop-corn, am urmărit videouri care redau frumusețea orașului Chișinău.

Am cunoscut Chișinăul în cele mai multe feluri:

  • CHIȘINĂU – CARTEA DE VIZITĂ / DATE GENERALE DESPRE ORAȘ. §Simbolurile municipiului Chișinău (stema și imnul); § Amplasarea geografică (date despre situația geografică a Chișinăului, amplasarea pe harta Europei, țările vecine, distanța dintre capitale). § Instituțiile culturale. § Atracții turistice (cele mai cunoscute și vizitate locuri din Chișinău). §Originile orașului (Prima menţiune documentară, piatra de temelie etc.);
  • CHIȘINĂUL LA UN SECOL DISTANȚĂ
  • ORAȘ CU ISTORIE; ORAȘ CU VIITOR
  • CHIȘINĂUL DE IERI ȘI DE AZI: CHIȘINĂU ÎN ALB ŞI NEGRU
  • CHIȘINĂUL MUZICAL
  • CHIȘINĂUL ÎN CULORI
  • FLORA ȘI FAUNA ORAȘULUI CHIȘINĂU
  • MONUMENTE ISTORICE DIN ORAȘUL CHIȘINĂU
  • LOCURI PLINE DE ISTORIE
  • PERSONALITĂȚI CHIȘINĂUIENE
  • CHIȘINĂUL ÎN LITERATURĂ
  • CHIȘINĂUL SPORTIV
  • LUMEA DANSULUI CHIȘINĂUIAN
  • ORAȘUL CARE INSPIRĂ
  • CHIȘINĂUL PE RAFTUL BIBLIOTECII MELE

  Pe lângă toate, am recapitulat care sunt normele de igienă în spațiul public și nu doar, am avut și un moment ortografic de scriere corect a unor sintagme. Toate ședințele noastre au fost atotcuprinzătoare: cu prezentări, teste, discuții nonformale, jocuri, lectură. Am descoperit Chișinăul din cele mai frumoase volume: „Chișinăul meu”, „Chișinăul literar”, „Chișinăul ascuns” de Lică Sainciuc, „Chișinăul din inima noastră” de Iurie Colesnic, „Chișinău” de Amedeo Carrocci, „Chișinăul de ieri și de azi” de Iurie Colesnic, etc. Componenta CITEȘTE desfășurată în diverse tehnici (lectură în voce, lectură în ștafetă) a fost continuată ritmic de lecturile individuale, ca mai apoi, Fișa-cronometru să fie completată cu mândrie. Am reușit să îmbinăm lectura cu activități de explorare și creativitate. Ne-am consolidat cunoștințele prin concursuri de erudiție, discuții și narări referitoare la un subiect sau altul. Ne-am făcut plinul cu lecturi teatralizate, frământări de limbă, ghicitori, jocuri cognitiv-distractive, teste de atenție. Toate activitățile au fost garnisite cu pauze dinamice și exerciții de plasticitate a mâinilor.

IMPACT:

  • RUNDA I: 39 activități (14 citește, 25 descoperă), 20 copii înscriși, 149 participanți, 1 voluntar (Andreea Jangă), 4 sondaje părinți. TURNIRUL LECTURII: 10 participanți / 2545 min. Top trei: Alin Țarină – 600 min., Cristina Cuzub – 485 min., Bogdan Cuzub – 470 min. (Total 1555 min.)
  • RUNDA II: 37 activități (10 citește, 27 descoperă), 21 copii înscriși, 210 participanți, 2 voluntari (Alexandra Minciuna, Adriana Minciuna), 2 testimoniale, 3 sondaje părinți. TURNIRUL LECTURII: 20 participanți /2900 minute. Top trei: Minciuna Adriana – 600 min., Minciuna Alexandra – 480 min., Jomiru Alina – 360 min. (Total 1440 min.)
  • RUNDA III: 36 activități (12 citește, 24 descoperă), 237 participanți, 32 copii înscriși. TURNIRUL LECTURII:  25 participanți,      2978 min. Top trei: Botnaru Cătălina – 700 min., Brizițchi Valeria – 600 min., Leșan Diana 650 min. (Total 1950 min.)
  • RUNDA IV: 55 activități (20 citește, 35 descoperă), 267 participanți, 32 copii înscriși, 1 istorie de succes, 4 testimoniale (4 video, 4 în scris). TURNIRUL LECTURII: 22 participanți /3651 minute. Top trei: Leșan Diana – 950 min., Costandoi Daniela – 825 min., Enachi Ștefan – 850 min. (Total 2625 min.)

TOTAL: 105 copii înscriși la program, 51 utilizatori noi, 167 activități (56 citește, 111 descoperă)/ 863 participanți.

FACEBOOK
 PostăriDistribuiriInteracțiuniVideo postăriVideo vizionări
iunie76882255404937
iulie841052181523931
total1601934436928868
Twitter
 PostăriAfișări   
iunie6653   
Iulie25906   
total311559   
YouTube
iunie   262
Iulie   14896
total   16958
Blog Biblioteca Târgoviște în serviciul comunității
 PostăriVizualizări  Sinteze
iunie3653  5
iulie684   
total9737   

Liliana Juc, șef Filială

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s