Programul estival PROVOCAREA VERII, ediția 2021, „CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ CHIȘINĂUL!”. RUNDA IV (19 IULIE -30 IULIE).

Am inventariat cunoștințele noastre despre Chișinău în date, fapte, personalități, prin teste, le-am consolidat prin narări interesante între mit și adevăr, precum că, monumentul cu vestita sculptură cabalină, una din cele mai frumoase din Europa, este un cal regal, adică Grigori Cotovschi stă pe calul unui rege (Ferdinand II sau Carol I). Am identificat prin întrebări/ răspunsuri De ce numim monumentul lui Ștefan cel Mare „călător”, de ce Arcul de Triumf se numește Porțile Sfinte, care este povestea Clopotniței, cum a fost plantată Grădina Publică, etc. Am săvârșit adeseori incursiuni imaginare în Centrul istoric al Chișinăului. Cele însușite au fost redate grafic în cadrul atelierului de creație, unde am creat mini postere „Chișinău – oraș plin de istorie”.

 Am văzut Chișinăul ca text datorită scriitoarei Maria Pilchin, care a desfășurat un atelier de scriere creativă la Filiala noastră. Am dat lecturii eseurilor, le-am analizat, am evidențiat figurile de stil și am sesizat unele greșeli gramaticale și de stil. Scriitoarea Maria Pilchin a oferit consultații în scrierea creativă, i-a ajutat pe participanți să-și exprime gândurile, să evite unele sintagme, să iasă descurcăreț din unele situații de permutare justă a accentelor, i-a atenționat la unele ortograme, etc. Astfel, proba orașul „Chișinăul văzut ca text” a ieșit una năucitor de interesantă.

 Discursul motivațional al scriitoarei MARIA PILCHIN pe marginea subiectului De ce trebuie să vorbim și să scriem corect în cadrul Atelierului de redactare și scriere creativă „CHIȘINĂUL ORTOGRAFIC” i-a făcut pe copii să înțeleagă ce înseamnă să te îngrijești de limba pe care o vorbești, ce înseamnă context literar și de ce limba necesită mereu context. Care este deosebirea dintre grai și limba literară. (Limba țărănească este ca o ie, amintește de originea limbii literare, de tradiția din ea, de începuturi, dar nu poți purta mereu ie.) Astfel, prin puterea imaginației, am vizualizat orașul în forma textului, unde cuvintele sunt clădiri, enunțurile (propozițiile) simple – stradele, frazele compuse din una, două propoziții – străzi cu intersecții, frazele compuse din mai multe propoziții – bulevarde, iar tot ce se găsește pe străzi, monumente, parcuri, reprezintă semnele de punctuație.  Participanții la acest atelier au scris și au redactat un eseu despre Chișinău, 4 dintre ei au primit și premii-cărți pentru textele lor reușite din partea scriitoarei. În concluzie: discursul motivațional al scriitoarei Maria Pilchin despre o limbă vorbită îngrijită, discuțiile pe marginea subiectului Cele mai frecvente gafe de exprimare, Greșeli uzuale, le-au creat copiilor atitudini frumoase în raport cu exprimarea și scrierea corectă.

 Am avut parte de o lecție captivantă SĂNĂTATEA AZI – O PRIORITATE,
de altfel, ca întotdeauna când vin invitați. A fost o oră interactivă, în care auditoriul a ascultat materialul livrat de doctorițele DORINA LEȘCO și TAMARA ROȘCA, dar au și adresat întrebări. Astfel, copii au consolidat cele știute, au aflat și mai multe lucruri noi despre igiena corporală, obiectele de igienă personală, alimentația echilibrată, deprinderi sănătoase, orele de somn, regimul zilei, dar și siguranța pe internet, sănătatea psiho-emoțională. Au asistat la un master-class „Spălarea corectă a mâinilor”. Au descoperit un nou centru Youth Klinic Moldova, care oferă gratuit, confidențial, profesionist, servicii de sănătate pentru adolescenți și tineri. La final de activitate, copiii au întrebat ce calități trebuie să aibă un medic, și-au exprimat în voce admirația față de meseria de medic, și-au spus impresiile despre această întâlnire, au transmis mesaje frumoase de apreciere și mulțumire.

 În cadrul atelierului de creație CHIȘINĂUL VĂZUT DE NOI, tânărul plastician ALEX JANGĂ, cititorul cel mai fidel, voluntarul bibliotecii „Târgoviște”, le-a demonstrat copiilor o tehnică de lucru inedită – pointilismului, care presupune realizarea unei picturi prin mici pete (puncte) de diferite culori si tonuri. Astfel, participanții au reprezentat prin puncte de diferite culori Chișinăul, așa cum și-l doresc verde, frumos, colorat.

 Ne-am întâlnit cu scriitoarea Moni Stănilă. Am aflat despre copilul zburdalnic, despre colibele de brad rămase undeva la margine de munți, despre copilăria petrecută în liberă mișcare prin natură, prin pădurea din Tomești, județul Timiș, parte a memoriei condeierei imortalizată în romanul „Războiul solonarilor”. Autoarea ne-a mărturist că orașul verde și frumos, pe nume Chișinău, îi este foarte drag.

 Până la sosirea scriitoarei Moni Stănilă, participanții au fost familiarizați cu scurte date biografice, cu mici adnotări ale volumelor „Țipă cât poți” și „Războiul solonarilor”, ca mai apoi să treacă la realizarea unor postere, unde fiecare grup, 4 la număr, a avut misiunea de a formula întrebări/ mesaje pentru autoare, dar și a tălmăci câte un citat, pe care l-am selectat din volumul „Țipă cât poți”. A fost un dialog cordial, cu întrebări interesante, inspirate, cu mesaje frumos formulate, cu multă stare de spirit. Nelipsite au fost pauzele dinamice, exerciții de plasticitate a mâinilor, lectură, tehnici activ-participative.

Datorită lectorului universitar Viorel Bolduma, am aflat ce au zis călătorii străini despre orașul nostru sau mai degrabă ce impresie a produs această urbă asupra lor. Cine sunt călătorii străini, care sunt impresiile obiective sau subiective vizavi de un loc vizitat.

 Aceste mărturii ne dau informații despre componența etnică și confesională a orașului, arhitectura sa, modul de viață, etc. Printre primele relatări ale călătorilor străini despre Chișinău sunt cele scrise de misionarii catolici, care trec în revistă numărul populației catolice din Moldova.

 Interesante impresii de călătorii ne lasă scriitorul englez W. McMichael, referindu-se la componența etnică a orașului și scriitorul rus A. Storojenko, care a vizitat în 1829 orașul, referindu-se la așezarea orașului. Din relatările călătorului german I. Kohl, aflăm că ruși, în cea mai mare parte sunt pietrari, tâmplari, tencuitori și zugravi. Caracterul predominant românesc al Chișinăului a fost recunoscut și de scriitorul rus Garşin: „Chişinăul este un oraş care nu are nimic rusesc. Pe străzi nu se aude niciodată vorbindu-se rusește, ci numai în yiddiş și moldovenește”. O descriere destul de amănunțită a Chişinăului găsim în „Călătoria literatului sârb J. Vujić”, care a stat câtva timp în orașul nostru în anul 1840.

 Totalizări, exercițiul de creativitate Traseul imaginar „Centrul istoric al orașului”, mesajele participanților pentru invitatul VIOREL BOLDUMA, – acestea au fost acțiunile noastre spre finalul lecției publice. Domnul profesor i-a îndemnat pe copii să țină un jurnal de călătorii să-și noteze impresiile din diverse vizite, ele uneori pot deveni surse unice de referință. A fost o activitate utilă, deși materialul un pic complex, copiii au fost buni ascultători.

 Am ascultat, analizat, extras învățăminte din parabola „Templul Bunătății” de Aurelian Silvestru, am efectuat chiar și un sondaj social pentru a vedea cum procedăm într-o situație sau altă, apoi, am parcurs cele mai interesante lucruri din cadrul serviciului „Micii europeni”, am făcut o trecere în revistă a orașelor înfrățite cu orașul Chișinău ca mai apoi să confecționăm drapelele acestora. Am analizat parabola „Potopul din suflet” de Aurelian Silvestru prin tehnica brainstorming „Ce numim valori general-umane”.

 Au fost zile cu activități și acțiuni diverse, cu informare, recapitulare, dar și aplicare celor însușite și dezvoltarea creativității.

 În ziua de 30 iunie a avut loc Celebrarea succeselor.

Evenimentul de finalizare a Programului estival Provocarea verii, ediția 2021, „CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ CHIȘINĂUL!” 2021,  a fost constituit din totalizări, analiză, sinteză și mesaje din partea participanților la acest Program. La fel am făcut o retrospectivă a rundelor, personalităților și specialiștilor în domeniu, prezenți la activități: Andreea Jangă, Victoria Fonari, Olga Poraico, Daniela Ciobanu, Cristina Gherasim, Alina Chiriac-Ivascu, Viorica Covalschi, Diana Mazniuc, Margareta Spânu-Cemârtan, Dumitru Crudu, Maria Pilchin, Tamara Roșca, Diana Leșco, Alex Jangă, Moni Stanila, Viorel Bolduma.
Toate ședințele noastre au fost atotcuprinzătoare: cu prezentări, teste, discuții nonformale, jocuri, lectură.   Componenta CITEȘTE desfășurată în diverse tehnici (lectură în voce, lectură în ștafetă) a fost continuată ritmic de lecturile individuale, ca mai apoi, Fișa-cronometru să fie completată cu mândrie. Am reușit să îmbinăm lectura cu activități de explorare și creativitate. Ne-am consolidat cunoștințele prin concursuri de erudiție, discuții și narări referitoare la un subiect sau altul. Ne-am făcut plinul cu lecturi teatralizate, frământări de limbă, ghicitori, jocuri cognitiv-distractive, teste de atenție. Toate activitățile au fost garnisite cu pauze dinamice și exerciții de plasticitate a mâinilor.

19 iulie Genericul zilei: CHIȘINĂUL ORTOGRAFIC.

20 iulie Genericul zilei: ORAȘ CU TRECUT, ORAȘ CU VIITOR. Atelier de creație: Chișinăul – oraș plin de istorie.

21 iulie Genericul zilei: CHIȘINĂU – ORAȘ CU VIITOR. Atelier de creație: Confecționăm drapelele orașelor înfrățite.

22 iulie Genericul zilei: DANSUL CHIȘINĂUIAN ȘI CHIȘINĂUL SPORTIV.

23 iulie Genericul zilei: SĂNĂTATEA AZI – O PRIORITATE. Lecție publică SĂNĂTATEA AZI – O PRIORITATE.
Invitați: DORINA LEȘCO, medic rezident Obstetrica și Ginecologie; TAMARA ROȘCA, medic rezident Obstetrica și Ginecologie.

26 iulie Genericul zilei: SĂ CUNOAȘTEM PERSONALITĂȚI CHIȘINĂUIENE. Citim și teatralizăm din operele scriitorului Ianoș Țurcanu. Descoperim jocurile de masă.


27 iulie Genericul zilei: CHIȘINĂUL ÎN PICTURĂ. Atelier de creație: Chișinăul văzut de noi. Invitat: Alex Jangă, tânăr plastician.

28 iulie Genericul zilei: SĂ CUNOAȘTEM PERSONALITĂȚI CHIȘINĂUIENE. SCRIITOAREA MONI STANILĂ DESPRE ORAȘUL CHIȘINĂU.

 29 iulie Genericul zilei: CĂLĂTORII STRĂINI DESPRE CHIȘINĂU. Lecție publică „CĂLĂTORII STRĂINI DESPRE CHIȘINĂU”. Invitat: VIOREL BOLDUMA, profesor de istorie și educația civică, IP Centrul de Excelență în Construcții din Chișinău, lector universitar, Facultatea de Filologie și Istorie, UPS ,,I. Creangă” din Chișinău.

30 iulie Evenimentul de finalizare a Programului estival Provocarea verii, ediția 2021. Celebrarea succeselor.

IMPACT: 55 activități (20 citește, 35 descoperă), 267 participanți, 32 copii înscriși, 1 istorie de succes, 4 testimoniale (4 video, 4 în scris).

TURNIRUL LECTURII: 22 participanți /3651 minute. Top trei: Leșan Diana – 950 min., Costandoi Daniela – 825 min., Enachi Ștefan – 850 min. (Total 2625 min.)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s