Programul estival PROVOCAREA VERII, ediția 2021, „CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ CHIȘINĂUL!”

Pentru Programul estival PROVOCAREA VERII, ediția 2021, cu sloganul „CITEȘTE ȘI DESCOPERĂ CHIȘINĂUL!” ne propunem să explorăm patrimoniul cultural, să descoperim mai multe date, fapte, evenimente, personalități ale capitalei noastre care anul acesta va împlini 585 ani de la fondare.

 În aceste săptămâni, am acumulat informații diverse: date, fapte, evenimente, personalități. Am explorat virtual cele mai vizitate locuri din Chișinău, preponderent, am discutat despre Arcul de Triumf – simbolul orașului Chișinău. Componenta CITEȘTE desfășurată în diverse tehnici (lectură în voce, lectură în ștafetă) a fost continuată ritmic de lecturile individuale, ca mai apoi, Fișa-cronometru să fie completată cu mândrie. Am reușit să îmbinăm lectura cu activități de explorare și creativitate.

 Una dine cele mai deosebite a fost activitatea pe ritmuri de melodii-șlagăre semnate de Eugen Doga, Constantin Rusnac, Iurie Sadovnic. O ședință în care am îmbinat armonios cunoașterea, lectura, jocul și ritmul.

Meritele în buna desfășurare a acestei activității aparținând voluntarelor ADRIANA MINCIUNA și ALEXANDRA MINCIUNA.

 VACANȚĂ ÎN SIGURANȚĂ! a fost desfășurată în parteneriat cu Sectorul de poliție nr. 3 din cadrul IP Buiucani, situat pe str. Ion Creangă 82/1, mun. Chișinău, formatoare OLGA PORAICO, ofițer superior. În cadrul acestei activități, participanții au aflat care sunt riscurile și consecințele unei acțiuni nechibzuite, cât de importantă este vigilența, promtitudinea în toate cazurile. Au înțeles ce înseamnă o vacanță în siguranță. Copiii au primit răspunsuri la toate întrebările, și-au împărtășit micile experiențe de viață, și-au spus și scris impresiile despre această întâlnire cu un specialist în domeniu, au primit materiale promoționale.

 Am descoperit Chișinăul prin emoția culorilor, am aflat care sunt galeriile de pictură din Chișinău, ce conțin, ce reprezintă Muzeul Național de Arte Plastice din Chișinău. Am pictat în tehnica desenului abstract.

 Am aflat multe și interesante lucruri despre „Grădina Botanică și frumusețile ei”, împreună cu cercetătoarea DANIELA CIOBANU, de la Laboratorul „Plante de teren protejat”, GRADINA BOTANICĂ NAȚIONALĂ (INSTITUT) „ALEXANDRU CIUBOTARU”. Ne-am îmbogățit vocabularul cu noi termeni, ne-am minunat de unele proprietăți ale plantelor, am exclamat la vederea lor, le-am memorizat denumirile. A fost o oră publică asemeni unei călătorii virtuale, foarte informativă și utilă pentru participanți.

  Mai multe am aflat despre scriitoarea VICTORIA FONARI, pentru care mottoul „Orașul vieții mele” este unul relevant și de suflet. Ne-am întreținut în discuții înălțătoare despre poezie, motive de inspirație, sentimente. Am transmis și recepționat mesaje din poeziile semnatarei. Ne-am apropiat de opera acestei autoare prin lectură selectivă, folosind tehnica lectură în ștafetă, lectură teatralizată și lectură cu pantomimă. Astfel, cei mai mici au descoperit volumele „Abecică”, „Școala steluțelor”, „Jurnalul micului călător din Chișinău”, iar cei mai măricei – „Zbor în antiteză”, „Aleile de corali”, „Atingeri de aripi”, „La marginea absolutului”, „Fericirea din clipsidră”, „Sarea pasiunii”. Am citit în limba romănă, engleză, italiană poezii din volumul „Moldova – o constelație din petalele universului”. A fost o întâlnire care ne-a îmbogățit spiritual prin lectură, dialog, jocuri de cuvinte, frământări de limbă, analiza mesajului ideatic al poeziilor, felului de de lecturare, cu exigeze și obiecții din partea coechipierilor. Așadar, am reușit să sporim pofta de lectură.

RUNDA II (21 IUNIE -2 IULIE)

 Am descoperit o nouă personalitate chișinăuiană – ALINA CHIRIAC-IVAȘCU, prezentatoare Radiomatinal de Weekend, RADIO MOLDOVA. Astfel, am înțeles cum se lucrează la radio, cum se toarnă/ creează o emisiune, care este viața dincolo de microfon, în ce constă munca unui jurnalist /prezentator, am însușit cuvinte noi („a fonoteca”, „dictofon”), am sesizat care este diferența dintr-o emisiune în direct de una indirectă, am făcut exerciții de dicție, primind sugestii de la invitata noastră pentru a avea o articulare mai bună, am lecturat teatralizat, cu pantomimă. Am exersat, folosind tehnica „interviul” cu un reportofon adevărat, ne-am întreținut în discuții interesante vizavi de radio, invitați și munca de acolo. A fost o activitate cu vorbă frumoasă, cu pronunție desăvârșită și emoții pozitive.

 Am pășit prin istorie, admirând și descoperind unele detalii/ lucuri interesante despre multe din monumentele din Chișinău.Toate informațiile acumulate la ședințele anterioare, au fost trecute/ frunzărite prin întrebări/răspunsuri, teste, ppt de pe blogul „Chișinău- orașul meu”, realizat de secția Memoria Chișinău. Am evocat unele momente istorice prin narări însoțite de imagini de album, astfel, participanții au aflat lucruri curioase despre fostul monument din fața clădirii Parlamentului Karl Marx și Friedrich Engels, au aflat micul secret, și anume, autorul bustului Mihai Eminescu, Lazăr Dubinovschi și-a pus amprenta pe opera sa (din spatele bustului se poate observa profilul sculptorului), despre cel mai mic monument (figurina din bronz a Micului Prinț 11 cm din parcul Valea Morilor), cel mai înalt monument (Serghei Lazo 7, 5 m), monumentul „călător” (statuia lui Ștefan Cel Mare”), etc. Am adunat informații multe despre Monumentele, Muzeele si Simbolurile municipiului Chișinău.

 Am adunat informații de ieri și alaltăieri, am recapitulat, ca mai apoi să transpunem cele însușite în formatul poster. Ne-am împărțit în grupuri cu denumirele „Monumente”, „Simboluri”, „Muzee”. Astfel, am consolidat informația asimilată, am scos în evidență detalii noi. Bunăoară, cei din grupul „Monumente” au amintit de cel mai vechi monument, cel mai mic, mai înalt, „călător”. Cei din grupul „Simbolurile or. Chișinău” au amintit despre stemă, steag, cât și alte obiective turistice symbol, precum, Arcul de Triumf, Catedrala, Grădina Publică. Grupul „Muzee” au venit cu informații noi, precum Monumentul Cosmanautic, Muzeul Satului.
Participanții au fost foarte cooperanți, au lucrat eficient, reproducând din memorie, consultând informații din cărți și de pe net. A fost o zi în care am îmbinat jocul cu frâmântări de limbă, ghicitori, lectură, pauze dinamice, tehnici activ-participative. 

 Am aflat multe lucruri inedite, unice prin intermediul unei persoane deosebite CRISTINA GHERASIM, doctor în istorie, cercetător științific superior, Institutul de Istorie. De exemplu, am aflat despre etimologia cuvântului Chișinău, despre țarul Alexandru I venit la Chișinău și schimbările pe care le-a produs vizita acestuia, despre modul de plantare a Grădinii publice, povestea Clopotniței, Arcului de Triumf (Porțile Sfinte), axa compozițională, monumentele care s-au perindat în locul monumentului lui Ștefan cel Mare, etc.
A fost o prelegere persiasivă, care a provocat mult interesul nostru. Astăzi, pe lângă incursiunea făcută în cunoștințele noastre, inventarierea celor acumulate zi de zi conform sloganului „Citește și descoperă Chișinăul”, fiecare participant a avut misiunea de a prezenta câte o carte. După munca individuală, lecturi selective, membrii grupului au venit străduitor cu cele mai drăguțe prezentări de carte. Astfel, au fost valorificate volumele cu informații diferite despre Chișinău.

 Pe lângă incursiunea făcută în cunoștințele noastre, inventarierea celor acumulate zi de zi conform sloganului „Citește și descoperă Chișinăul”, fiecare participant a avut misiunea de a prezenta câte o carte – CHIȘINĂUL PE RAFTUL BIBLIOTECII MELE. După munca individuală, lecturi selective, membrei grupului au venit străduitor cu cele mai drăguțe prezentări de carte. Astfel, au fost valorificate volumele cu informații diferite despre Chișinău. Am descoperit Chișinăul din cele mai frumoase volume: „Chișinăul meu”, „Chișinăul literar”, „Chișinăul ascuns” de Lică Sainciuc, „Chișinăul din inima noastră” de Iurie Colesnic, „Chișinău” de Amedeo Carrocci, „Chișinăul de ieri și de azi” de Iurie Colesnic, etc.

 Am săvârșit o întâlnire recuperată cu autoarea cărții „Moldița Cărăița și Zimbrișor-cornișor de pe Muntele Dor” VIORICA COVALSCHI și cititorii, în care am vorbit despre personajele cărții, drumul și frământările înainte de apariția volumului, impresiile în urma lecturii, am lucrat în grup, astfel, în formatul posterelor, toți au avut posibilitatea să-și manifeste curiozitatea făță de cum a apărut cartea, cine a fost îndrumătorul scriitoarei, de unde vine inspirația, dar și să-și expună părerile vizavi de carte, să-și manifeste admirația și să adreseze un mesaj de mulțumire. 

 Pe lângă cele enumerate, am scrisun eseu: Orașul vieții mele, l-am comemorat pe voievodul Ștefan cel Mare și Sfânt la monumentul istoric de pe strada Ion Pelivan, am descoperit cluburi de sport din orașul Chișinău. Ne-am încins în competiții sportive, distracții captivante cu nisipul kinetic și jocurile de masă, am pătruns în lumea dansului chișinăuian.

RUNDA III (5 IULIE -16 IULIE)

 Cunoștințele dobândite pe parcusul a mai multor ședințe le-am fixat în „Jurnalul exploratorului”. Astfel, am tatonat terenul pentru noi informații. Așadar, am descoperit că în capitală sunt peste 373 de mii de arbori, că este unul dintre cele mai verzi orașe din Europa, pe străzile Chișinăului circulă 321 de troleibuze, în salubrizarea orașului sunt implicați cc 400 de angajați. În orașul Chișinău se găsesc 86 licee, 27 gimnazii, 161 grădinițe, 9 spitale. Am reținut că este înfrățit cu 16 orașe, multe străzi din orașul Chișinău poartă nume de orașe europene și respectiv în multe dintre orașele europene găsim străzi cu numele de Chișinău.
Am aflat că Centru este cel mai vechi sector, Ciocana cel mai nou, Botanica – cel mai mare ca suprafață, cu cel mai mare nr. de locuitori, Râșcani – cel mai verde, Buiucani – cu cel mai mare număr de edificii administrative. La fel, ne-am amintit că cel mai înalt monument este Serghei Lazo cu 7,5 m, iar cel mai mic monument – Micul Prinț, de doar 11 cm.
 Activitatea cu denumirea MARGARETA SPÂNU-CEMÂRTAN – CARTE VIE a fost o lecție publică despre deportări și destine triste. Dar mai degrabă a fost o altă formă de activitate, unde participanții au avut în față nu doar o scriitoare, o fostă deportată în Gulag, dar o carte vie, ce insearează între coperțele inimii și memoriei unul din cele mai tragice capitole ale istoriei noastre – deportările. Inițierea în activitate, a fost prezidată de promo/ prezentarea filmului „Siberia din oase”, regizor Leontina Vatamanu. Apoi, au derulat istorisirile protagonistei, care întotdeauna captivează, despre drumul în Siberia, viața în Siberia, lupta cu frigul, foamea, viața în orfelinate, istorii ce par rupte din filme de groază, dar care sunt purul adevăr, fără un gram de ficțiune. Copii, mișcați de cele povestite, au dialogat cu protagonista. Ca și în aterioarele activități din cadrul Programului estival, am avut pauze dinamice, lectură teatralizată (secvențe din volumele semnatarei „Lupii, „Amintiri din Siberia”, etc.), lucru pe echipe, unde participanții au venit cu întrebări, impresii, mesaje de mulțumire.

 La fel de deosebită, cu anumit specific, a fost lecția publică DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE COPIILOR, invitată DIANA MAZNIUC, consultant superior in cadrul Directiei prevenirea torturii, Oficiul Avocatului Poporului. În cadrul acestei ore, participanții au aflat mai multe, mai exacte lucruri despre „Drepturi și obligații”, despre instituția care apără drepturile copiilor, și anume, Avocatul Popopului. Am discutat, am analizat diferite cazuri propuse de invitata Diana Mazniuc și sub îndrumarea dumneaei, am sesizat încălcări de drepturi și ignorare de obligații. Întru consolidarea materiei, cele discutate, examinate, au fost expuse în postere. Prezentarea posterelor ne-a demonstrat că participanții își cunosc nu doar drepturile la sănătate, educație, familie, nume, dar și dreptul la inocență, imagine publică. La fel și obligațiile au fost expuse foarte interesant și exact: să fie grijulii cu părinții, să ocrotească mediul înconjurător, să-și iubească țara, să respecte simbolurile, însemnele, valorile naționale. „Drepturile” au generat „obligațiile” – au concluzionat copii. Astfel, lucrând pe grupuri și-au definit cunoștințele, și-au dezvoltat și mai mult capacitatea de a munci în echipă. A fost o oră cu drepturi și obligații depline: obligația de a livra conștiincios materia participanților și dreptul lor de a recepționa cunoștințe cu obligația de a le însuși.

 La final de săptâmână ne facem bilanțul acțiunilor și activităților noastre. Pentru verificare /consolidarea cunoștinelor am utilizat teste, un concurs de erudiție și am văzut că am reușit să înmagazinăm multe. Iar la final, ca la cinematograf, cu floricele de pop-corn, am urmărit videouri care redau frumusețea orașului Chișinău. Pe lângă toate, am recapitulat care sunt normele de igienă în spațiul public și nu doar, am avut și un moment ortografic de scriere corect a unor sintagme.

 SCRIITORII DE PE STRADA BIBLIOTECII TALE: SCRIITORUL ȘI ECOLOGISTUL MIHAIL GARAZ.

În cadrul acestei ore, participanții au fost familiarizați cu biografia și opera scriitorului ecologist – Mihail Garaz. Am descoperit un nou nume, un militant ecologist, pedagog şi publicist, unul dintre luptătorii înflăcărați pentru unitatea românilor şi pentru redeşteptarea sentimentului naţional. (Scriitorul s-a născut pe 13 septembrie 1930 și a fost asasinat pe 14 iulie 1990). Am lecturat din poeziile dumisale, am mers la casa unde a locuit, am depus flori, am lecturat și în curtea acelui bloc, apoi, am pășit spre Troița care a fost înălțată de către vecini în memoria scriitorului ecologist.

 O ședință memorabilă a fost ÎNTÂLNIREA CU SCRIITORUL DUMITRU CRUDU.
Momentul de înviorare, unde s-a prins și scriitorul, a fost urmat de exerciții de plasticitate a mânilor, prezentarea participanților, revizuirea cunoștințelor despre Chișinău, acumulate la ședințele anterioare, etalarea acestora, familiarizarea sumară cu biografia scriitorului și cartea „O bătrână de unsprezece ani” (teatru pentru copii) de Dumitru Crudu.
Familiarizarea cu volumul „O bătrână de unsprezece ani” (teatru pentru copii) de Dumitru Crudu a fost făcută prin nararea predictivă, lectură teatralizată a unor secvențe.
Participanții au purtat un dialog în baza cărții „O bătrână de unsprezece ani” întrebându-l pe autor de ce a optat pentru personajul „Maimuțica”, dacă mai are cărți pentru copii, de la ce vârstă vor putea lectura cărțile pentru maturi, iar dumnealui, la rândul său, i-a întrebat despre animalele de companie pe care le au.
Scriitorul a vorbit despre procedeul stilistic „metamorfoză” cu trimiteri la literatura universală.
Mesajele participanților către autor, întrebările lor au generat reflecții despre meseria de scriitor. Cum ați devenit scriitor, – a fost una din întrebările copiilor. Și atunci scriitorul le-a readresat întrebarea Cine poate deveni scriitor sau ce te face să devii scriitor? Răspunsurile au fost foarte inspirate.
Activitatea a fost una interesantă, cu pauze dinamice, discuții literare, lucru în grup, expunerea ideilor, reflecții inedite, incitarea la lectură și provocarea interesului pentru cartea „O bătrână de unsprezece ani” de Dumitrtu Crudu și întreaga sa operă.
 În ziua cu genericul NICOLAE DABIJA – SCRIITORUL CARE A IUBIT CHIȘINĂUL, am cinstit memoria Marelui poet Nicolae Dabija prin lectură, recitare de poezii, evocare a unor povestiri din volumul „Așchii de cer” și melodia „Cât trăim pe acest pământ”. Am declamat poezia „Măria sa, învățătorul”, o poezie care a fost publicată în revista „Scânteia leninistă” (în anul 1989), azi, cu denumirea „Noi”, am narat istorii din copilăria scriitorului, descoperite din cartea „Așchii de cer”. De asemenea, am lucrat în grupuri pentru a reda grafic un citat preluat din volumul sus-menționat. A fost o activitate deosebită, cu pietate pentru opera dabijiană.

 La încheierea celor două săptămâni din Turul III, ne-am consolidat cunoștințele prin teste, întrebări/ răspunsuri, discuții și narări referitoare la un subiect sau altul. Ne-am făcut plinul cu lecturi teatralizate, frământări de limbă, jocuri cognitiv-distractive.

 Toate activitățile au fost garnisite cu pauze dinamice, exerciții de plasticitate a mâinilor, ghicitori, frământări de limbă. La fel, ca și anterioarele, activitățile au fost dinamice, împestrițate cu jocuri, teste de atenție, lectură, pauze dinamice. 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s