Programul estival Provocarea verii: Citește! Descoperă! Creează!: analiză și sinteză

 Ne-am făcut bilanțul verii 2019, am conchis, deținem în palmarez zeci de activități interesante prin formă, dar și prin conținut: ore de lectură cu diferite tehnici de lectură (lectură cu pantomimă, în ștafetă, în perechi), spectacole, ateliere de creație, aplicații pe tabletă, concursuri de erudiție, concursuri de creație, experimente, întâlniri cu specialiști în domeniu, personalități, vizite ghidate, excursii, etc. Fiecare activitate a fost condimentată cu jocuri de prezentare și cunoaștere interpersonală, cognitiv-distractive, de evaluare, cu exerciții de dezvoltare a inteligenței, pauze dinamice. Am reușit să depozităm multe cunoștințe, dezvoltând gândirea critică și analitică. În fiecare zi, noutatea se îmbina cu cele parcurse anterior, interpretam materialul însușit prin crearea posterelor, materialelor video, inițierea concursurilor. Am continuat tradiția desfășurării serviciului Micii europeni, descoperind ce înseamnă Marea Familie Europeană, identitatea și farmecul fiecărui stat din cele 28 de state membre. În Ziua voluntarului la Biblioteca „Târgoviște” i-am reunit pe invitații care au răspuns solicitărilor noastre. Cei, care au transmis cu multă pasiune abilitățile, cunoștințele lor participanților din Programul „Provocarea verii”, ne-au ajutat să desăvârșim componenta „Descoperă!” și „Creează!”, împreună am crescut performanța explorării și creației! În acest Program estival Provocarea verii: Citește! Descoperă! Creează! am dus ritmul cadențat 12 săptămâni, formând 6 grupuri de bravi participanți, gata să transmită mai departe lucruiri frumoase, utile, noi, însușite la Biblioteca „Târgoviște”. CITEȘTE! O atenție sporită am acordat lecturii. Procesul de lecturare a fost unul rectiliniu, cu statut aparte, bine fundamentat, dezvoltat prin diverse tehnici de lectură. Lectura zilnică, în voce, în echipă, nu a „speriat” participanții, ba, din contra, i-a mobilizat, le-a trezit dorința de a citi mai bine, având și modele de lecturare atât a unor semeni cu un potential bun de lectură, cât și a bibliotecarului. A face lectura atractivă, poate nu întotdeauna este cel mai ușor lucru, dar am izbutit, ca și în celelalte veri, prin lectura-joc, prin tehnicile atractive: lectură cu pantomimă, lectură în perechi, lectură în trei. Cum au influențat aceste tehnici procesul în ansamblu?! Argumentăm: Lectura cu pantomimă făcută cu scopul de a anima lectura, mai mult folosită în lectura poeziilor, îi amuza și predispunea la alte lecturi. Lectura în perechi sau lectura în trei, o tehnică menită să-i ajute pe cei care citesc mai puțin bine (unul citește, celălalt îl ajută), venea întru echilibrarea tuturor lectorilor și apariției sentimentului de încredere și prietenie. În cadrul serviciului „Micii europeni” despre identitatea, simbolurile statelor europene, lecturam în ștafetă pentru a crea impresia unei uniuni, a familiei europene. Afirmăm, că jocul cu lectura era cel care o făcea distinctă. Cream un spațiu aparte pentru lectură: lângă palmier, lângă lampa cu gaz, pe laviță. Cadrul construit era cel care incita plăcerea lecturii. Bunăoară, cum se desfășura lectura lângă palmier: pe proiector – marea, fundal ambiental de valurile mării, o plantă uriașă de cameră pe post de palmier, fiecare poposea în acest tablou pentru a citi din surse enciclopedice despre mare, soare, animale, etc. Uneori, genericul zilei era cel care ne sugera tehnica de lectură. În ajunul sărbătorii „Duminica Mare” am citit pe laviță, pe o bancă acoperită cu lăicer treceau perechi formate ca să citească despre tradiții și obiceiuri de „Duminica Mare”. Iar la activitatea „Margareta Cemortan-Spânu – Carte vie”, lectura despre deportări s-a desfășurat lângă lampa cu gaz. Am lecturat artistic poezii de vacanță, am lecturat exploratoriu din surse enciclopedice despre soare, timp, bani, Chișinău, hârtie, țările europene, mierea și proprietățile ei, obiceiuri și tradiții de Duminica Mare, plante rare, Ștefan cel Mare, ceai, curcubeu, personalitățile teatrului românesc, mari și oceane, etc. Componenta Descoperă! era pregătită în prealabil de componenta Citește! De ex.: Lectura literară a textelor artistice, lectură informativă a fișierului biografic și lectură cu elemente de teatralizare a legendei „Cămașa țăranului” de Petru Demetru Popescu, a anticipat vizita la Brigada „Ștefan Cel Mare”, constituind astfel, un preludiu pentru componenta „Descoperă!” Și excursia Descoperă scriitorii de pe strada bibliotecii tale: Mihai Garaz – scriitorul ecologist, am început-o cu lectura, familiarizarea în linii mari cu opera poetului, ca mai apoi să vizităm casa cu plăcuța comemorativă, troița construită de vecinii de bloc în memoria scriitorului. Cele citite erau ulterior aplicate în practică prin experimente, teste de logică, concursuri de erudiție, de creație, jocuri de inteligență, etc. Activități la compartimentul Citește! Lectură exploratorie din surse enciclopedice despre soare, timp, bani, Chișinău, hârtie, țările europene, mierea și proprietățile ei, obiceiuri și tradiții de Duminica Mare, plante rare, Ștefan cel Mare, ceai, curcubeu, personalitățile teatrului românesc, mari și oceane, etc. Tehnici utilizate: lectură în perechi, lectură în trei, lectura cu pantomimă, lectură în ștafetă. Tehnici nonformale: lectură pe laviță, lectură lângă palmier, lectură lângă lampa cu gaz. IMPACT: 42 activități /1166 participanți; 28 videouri /4293 vizualizări.

CONCLUZII: Componenta Citește! am făcut-o atractivă prin tehnici de lectură „nonșalante”, valorificând literatura popular-științifică. Lecturând timp de 12 săptămâni, am creat o „școala a lecturii”, în care am crescut performanța lecturii prin lectura exploratorie. Denumirile neordinare (lectură pe laviță, lectură lângă palmier, lectură lângă lampa cu gaz, lectură cu pantomimă), crearea unui spațiu adecvat, prezența unor obiecte de artizanat (lampă, lăicer), improvizarea unei plaje prin imagini și sunete ambientale, toate au susținut un mediu favorabil lecturii. De fiecare dată, componenta Citește! tatona terenul pentru componenta Descoperă! Evident, tentația lecturii au constituit-o și textele inteligibile, cu imagini de filă frumoase, selectate adecvat subiectului discutat și vârstei. Acțiunile mobilizatoare la lectură îi făceau pe participanți imediat după încheierea activității din ziua data, cu tot ce conținea o zi din Programul estival Provocarea verii, să râmână  să lectureze în continuare, de sinestătător din sursele propuse. Da, cu eforturi susținute, lectura poate deveni o formă a fericirii.

DESCOPERĂ! Cunoașterea sau descoperirea le-am realizat prin lectură, materiale video, experimente, lecții publice oferite de specialiști în domeniu. Astfel, am explorat „Plantele rare” cu cercetătoarele de la Grădina Botanică Elena Tofan-Dorofeev, doctor cercetător- ştiinţific superior Laboratorul Flora Spontană şi Herbar, Irina Sveclă, cercetător ştiinţific, Laboratorul Floricultura. Am învățat cum ne comportăm în cazuri de urgență cu Tamara Roșca, studentă anul V, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Despre istoria apariției banilor, valută, bancnote susceptibile de fals, ne-a vorbit operatorul bancar Tatiana Sîrbu. Mai multe, mai juste, despre drepturi și obligații, le-am descoperit împreună cu Diana Mazniuc, studentă anul III, USM, fac. de drept. Publicitatea, tipurile și legislația în domeniu, ne-a fost tălmăcită de către Carolina Juc, specialist Relații Publice. Ne-au explicat și demonstrat tehnici noi de pictură Alex Jangă și Andreea Jangă, ambii discipoli ai Centrului de Creație pentru Copii și Tineri „Paleta de aur”. Despre deportări ne-a istorisit fosta deportată în cadrul unei altfel de activități „Margareta Cemârtan-Spânu – carte vie”. Am păstrat tradiția clubului pe interese Micii europeni explorând în cadrul acestuia identitatea și farmecul fiecărui stat din cele 28 de state membre. Enumerăm la capitolul „Explorează!” și excursiile. La Brigada de Infanterie Motorizată „Ștefan Cel Mare și Sfânt”, am consemnat ziua Marelui Voievod printr-un recital de poezie patriotică. Ca mai apoi, să descoperim ce înseamnă o cazarmă, care-i sunt regulile, să admirăm expoziția de armament și să servim un prânz ostășesc. O altă excursie – Descoperă scriitorii de pe strada bibliotecii tale: Mihai Garaz – scriitorul ecologist. Pe lângă formele enunțate mai sus: „Margareta Cemârtan-Spânu – carte vie”, club pe interese, excursii, am desfășurat și alte forme, precum, Institutorul grupului pentru o zi, Ziua voluntarului. Acest eveniment i-a reunit pe voluntarii participanți la Programul „Provocarea verii”. Cei care au izbutit să vină ne-au făcut ziua plină prin activitățile diverse și interesante: arta fotografiei, povestea săpunului, arta picturii, arta croșetării. Am descoperit mai multe lucuri frumoase prin partea lor aplicativă: experimente, tehnici simple de desenare, fotografiere și editarea pozelor, confecționarea semnelor de carte din ață. Așadar, am cercetat subiecte din domeniile: științele comunicării, științele naturii, ajutor medical, financiar, drept, științele comunicării, artă, istorie. Activități compartimentul Descoperă!: Discuții: Cele mai frumoase biblioteci din lume, Curiozități despre cărți, Micii europeni: Descoperă Statele Baltice, Statele Scandinave, Statele Balcanice, Statele central-europene, Statele est-europene; Soare, domn frumos! Totul despre curcubeu, Totul despre bani, Timpul și noi, Primul ajutor medical, Hârtia și utilitatea ei, Ștefan Cel Mare – voievod între voievozi, Mierea și proprietățile ei, Să cunoaștem plantele rare, Ceaiul și proprietățile lui, Ziua iei, Portul național, Personalitățile teatrului românesc, Instrumente cu corzi, Drepturile și obligațiunile tale, Publicitatea și noi, Margareta Cemortan-Spânu – carte vie, Ziua voluntarului: Ce înseamnă a fi voluntar? Importanța apei, De ce marea este sărată? Constelații pe harta cerului, Recomandări privind prevenirea furtunilor, Când au loc solstițiile și echinocțiile? Dinozaurii, Păsările în natură și rolul lor, Cum poți să previi dispariția plantelor? Scheletul uman, Lumea subacvatică, etc. Concursuri de erudiție: Ce știm despre Țări și capitale? Ce știm despre Europa? Răspunde la întrebarea! Ce știm despre animale? Ce fel de lume vedeți? Victorină: Recapitularea celor studiate, Descoperă  Chișinăul altfel! Descoperă Chișinăul după imagini! Spune-mi câte? etc. Aplicații pe tabletă: Google Earth, Comic Page Creator, Ghicește cuvântul, Țările europene, Descoperă harta on-line, Găsește biblioteca Târgoviște, etc. Reviste bibliografice:Prezentăm și descoperim Cărți noi pentru tine! Experimente: Experimente cu baloane, Descoperă o bancnotă falsă, Spiritul din sticlă, Testul gusturilor, Descoperă pictura cu mânile prin tehnica stropirii, Experimente colorate, Baloane de săpun, Examinăm cerul cu telescopul. Excursii: Călătorie la Brigada de Infanterie Motorizată „Ștefan cel Mare și Sfânt”, Descoperă vecinii Sectorul de poliție nr.3, Descoperă scriitorii de pe strada bibliotecii tale: Mihai Garaz – scriitorul ecologist. Metode utilizate: videoproiectorul, experimentul, observarea, compararea, prezentarea, excursia. Impact – 46 activități /905 participanți; 12 videouri /2330 vizualizări.

CONCLUZII: Cunoașterea sau descoperirea le-am realizat prin lectură, materiale video, experimente, excursii, dar și cu ajutorul specialiștilor pentru mai multă credibilitate. Am abordat cele mai diverse domenii: științele comunicării, științele naturii, medicină, economie, drept, științele comunicării, artă, istorie. Am descoperit mai multe lucuri frumoase prin partea lor aplicativă: experimente și tehnici simple de lucru. Din sondajele participanților la Programul estival „Provocarea verii: Citește! Descoperă! Creează!”, clubul pe interese „Micii europeni” a constituit una din cele mai interesante activitatăți de descoperire. RECOMANDĂRI: Materialele simple sunt și cele mai binevenite, precum, bicarbonat de sodiu, acid acetic, coloranți alimentari, baloane.

CREEAZĂ! Cele lecturate, descoperite erau ulterior exprimate în creațiile copiilor. Subiectele atelierelor de creație erau aflente descoperirilor. Mereu pentru ora de creativitate reorganizam spatiul, ca participanții să poată crea nestingheriți. Lucram în grupuri mici sau mai mari. Ne-am străduit să dezvoltăm abilități practice de lucru cu diverse materiale naturale. Enumeram aici, ateliere, master-clasuri, în care am însușit tehnici de lucru în pastel și acuarelă, desen în creion, pe asfalt, am confecționat zmei de hârtie, suveniruri, am elaborat postere la diferite subiecte, precum Reciclarea hârtiei, Drepturile și obligațiile copiilor, etc. Capodopera creativității este uriașul Zmeu cu aripi /postere din cunoștințele acumulate pe parcursul a 12 săptămâni. Activitățile compartimentul Creează: Concurs de creație: Actori în devenire, Lucruri însușite, Drepturile și obligațiile mele, Hârtie reciclabilă, etc. Tehnici de pictură în pastel, acuarelă, guaș: Pictează cu mânile: Explozie solară! Desenăm un curcubeu, Desene pe asfalt, Chișinău oraș de vis, Statele Baltice: simboluri și tradiții, Desenăm simboluri și imagini ale temelor studiate, Lumea subacvatică, Desenăm eclipsele de soare și lună. Confecționare /modelare: Împletim coronițe, Creăm suveniruri cu simboluri marine, Decorăm borcănașe cu ață colorată, Modelăm animale din plastilină, Confecționăm semne de carte, Modelează un dinozaur din plastilină, Creăm un vulcan, Confecționăm zmeul „Provocarea verii 2019”, etc. Lucru cu hârtia: Crează un zmeu din hârtie, Creăm lucruri din hârtie reciclabilă, Confecționăm delfini și pești, Creăm bărcuțe, Creăm inele în formă de inimă, Confecționăm dinozauri origami, Confecționăm flori. Jocuri /Pauze dinamice: Prenume /adjective (joc de cunoaștere),Idei în perechi, Cuvântul fierbinte, Stupul de albine, Salvamarul, Numărătoarea, Paparuda-rudă, Bătutul pisicii, Să alegem un produs! Exerciții de dezvoltare a inteligenței, etc. Expoziții de lucrări efectuate de participanți: 46 de expoziții (Toate lucrările au fost expuse). Expoziție de pictură a elevilor de la Liceul de Arte Plastice „Igor Vieru”: Roadele creației noastre. Abilități dobândite: noi tehnici de pictură în pastel, acuarelă, guaș, lucru cu plastelină, hârtie, stofă, lemn, sticlă, ață, etc. Impact – 45 activități cu 1172 participanți; 15 videouri / 1938 vizualizări; Jocuri /Pauze dinamice: 22 /3253 vizualizări.

Liliana Juc, Șef Filială

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s