Satisfacția lucrului bine făcut

„… mă tem de cei care zic că nimic nu merită osteneală … ”

(„Viața ca o coridă” de Octavian Paler)

 Am avut o vară toridă. Întotdeauna verile la bibliotecă sunt fierbinți, cu multă agitație: elevi cu liste de lectură obligatorie/ de recomandare interminabile, colegieni cu fișe de achitare care trebuie semnate, beneficiari care urmează tradiția, aici, se întâmplă ceva frumos întotdeauna! Tabloul estival este același – torid, doar diferit ca intensitate de culori.

 Ne-am făcut bilanțul verii 2019, am conchis, deținem în palmarez zeci de activități interesante prin formă, dar și prin conținut: ore de lectură cu diferite tehnici de lectură (lectură cu pantomimă, în ștafetă, în perechi), ateliere de creație, aplicații pe tabletă, jocuri de dezvoltare a inteligenței, experimente, întâlniri cu specialiști în domeniu, personalități, vizite ghidate, excursii, etc. Am reușit să depozităm multe în creierașul nostru! În fiecare zi, noutatea se îmbina cu cele parcurse anterior, interpretam materialul însușit prin crearea posterelor, vizionarea materialelor video, inițierea concursurilor. Am dezvoltat gândirea critică și analitică prin jocurile cognitiv-distractive, de evaluare.

 Am continuat tradiția desfășurării serviciului Micii europeni, descoperind ce înseamnă Marea Familie Europeană, identitatea și farmecul fiecărui stat din cele 28 de state membre.

 În Ziua voluntarului la Biblioteca „Târgoviște” i-am reunit pe invitații care au răspuns solicitărilor noastre, au izbutit să completeze cu activități frumoase Programul estival Provocarea verii.

 În acest Program estival PROVOCAREA VERI: CITEȘTE! DESCOPERĂ! CREEAZĂ! am dus ritmul cadențat 12 săptămâni (6 grupuri de participanți).

Componenta Citește! am făcut-o atractivă prin tehnici „nonșalante”, valorificând literatura popular-științifică. Aici, am enumera lectură pe laviță, lectură lângă palmier, lectură lângă lampa cu gaz, lectură cu pantomimă, ele fiind dictate de subiectul zilei. Bunăoară, despre datini și obiceiuri de Duminica Mare, am lecturat „pe laviță”, despre deportări, am citit „lângă lampa cu gaz”, citeam despre știință (soare, mare, curiozități, etc.) lângă o plantă gen palmier, cu imaginea și sunetul mării pe videoproiector. Cadrul exotic, îmbietor construit, ne sugera uneori denumirile, precum, „lectură lângă palmier”, și incita la lectură. „Lectura cu pantomimă” (unul citește, ceilalți mimează) adorată de copii, anima toate activitățile. Lecturând timp de 12 săptămâni, am creat o „școala a lecturii”, unde am crescut performanța lecturii prin lectura exploratorie. Denumirile neordinare (lectură pe laviță, lectură lângă palmier, lectură lângă lampa cu gaz, lectură cu pantomimă), crearea unui spațiu adecvat, prezența unor obiecte de artizanat (lampă, lăicer), improvizarea unei plaje prin imagini și sunete ambientale, toate au susținut un mediu favorabil lecturii.

 Cunoașterea sau descoperirea le-am realizat prin lectură, experimente, dar și cu ajutorul specialiștilor pentru mai multă credibilitate. Astfel, am explorat „Plantele rare” cu cercetătoarele de la Grădina Botanică Elena Tofan-Dorofeev și Irina Sveclă, am învățat cum ne comportăm în cazuri de urgență cu Tamara Roșca, studentă anul V, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Despre istoria apariției banilor, valută, bancnote susceptibile de fals, ne-a vorbit operatorul bancar Tatiana Sirbu. Mai multe, mai juste, despre drepturi și obligații, le-am descoperit împreună cu Diana Mazniuc, studentă anul III, USM, fac. de drept. Publicitatea, tipurile și legislația în domeniu, ne-a fost tălmăcită de Carolina Juc, specialist Relații Publice. Ne-au explicat și demonstrat tehnici noi de pictură Alex Jangă și Andreea Jangă. Despre deportări ne-a istorisit fosta deportată în cadrul unei altfel de activități „Margareta Cemârtan-Spânu – carte vie”.

 La capitolul „Explorează!” am înregistrat o excursie la Brigada de Infanterie Motorizată „Ștefan Cel Mare și Sfânt” și alta la casa scriitorului ecologist Mihail Garaz. Așadar, am cercetat subiecte din domeniile: științele naturii, ajutor medical, financiar, drept, științele comunicării, artă, istorie.

 Nici componenta „Creează!” nu a fost mai prejos. Am enumera ateliere, master-clasuri, în care am însușit tehnici de lucru în pastel și acuarelă, desenat în creion, pe asfalt, am confecționat zmei, elaborat postere la diferite subiecte, precum reciclarea hârtiei, drepturile și obligațiile copiilor, etc. Capodopera – uriașul Zmeu cu aripi /postere din cunoștințele acumulate pe parcursul a 8 săptămâni.

 Mulțumiri noii colege Ana Rusu pentru bunăvoință și implicare organizatorică în aranjare de spațiu, fotografiere, filmare și celei vrednice de toate laude colege Violeta Lisnic, care a fost antrenată în toate, toate, aranjare de spațiu, pregătire materiale, filmare, fotografiere, a asigurat componenta „Creează!”, confecționând și modelând, etc. Marta Moiseev și Natalia Caruntu au preluat sigur estafeta, desfășurând cu același zel și echitate activități de lectură, creație, descoperire.

Mulțumiri și reverențe colegelor pentru implicarea conștiincioasă și creativă!

Liliana JUC, șef Filială

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s